Hoe vind je het middelpunt van een cirkel?

Zelf weet ik geen andere manier dan een even grote cirkel maken van papier en door twee keer vouwen vind ik het middelpunt.
Maar als de cirkel van hout is, bijvoorbeeld, of een stuk grond, hoe kun je dan eenvoudig het middelpunt van de cirkel vinden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
16K

Het beste antwoord

Voor kinderen lijkt me het leukst om te doen:

1. Neem een touwtje. Houdt het touw vast op der rand van de cirkel.
2. Ga met de rest van het touwtje naar de andere kant van de cirkel - precies daar waar het touwtje het langst is.
3. Zet ongeveer in het midden van de cirkel een streepje langs het touwtje.
4. Doe 1, 2 en 3. nog een keer op een andere plek op de rand van de cirkel.
5. De twee streepjes gaan precies in het midden van de cirkel.
6. Onderzoek of het veel uitmaakt welke plekken op de cirkel je kiest.

Interessant toch!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Meet hoeveel het van de ene naar de andere kant is en zet een stip op de helft ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van een meetlint. Het middelpunt bevindt zich halverwege op de lijn, waar de doorsnede van de cirkel het grootst is.
13 jaar geleden
Bij kleine voorwerpen kan je dat met een passer vinden. Bij grote voorwerpen met een bolletje touw en een speld: prik het begin van het touw op de plek waar je ongeveer denkt waar het middelpunt is. Markeer op het touw waar de rand van de cirkel is, probeer dan aan de andere kant of je daar op dezelfde plek uitkomt. Zo niet, verplaats dan de speld tot je wel op de goeie lengte zit.
13 jaar geleden
Neem liniaal en passer. Trek een dunne lijn, die de cirkel snijdt. Deze snijpunten noem je A en B. Zet de passer in A en trek een dunne cirkel. Zet de passer in B en trek weer een dunnen cirkel. Deze cirkels moeten elkaar snijden, liefst onder ongeveer een rechte hoek. Deze snijpunten noem je C en D. Trek een lijn door C en D. Op deze lijn ligt ergens het middelpunt van jouw cirkel.
Doe hetzelfde op een andere plaats, ongeveer een haakse hoek verder op. Dus daar komt weer een lijn vandaan, die door het middelpunt gaat.
De twee getrokken lijnen snijden elkaar precies in het middelpunt.
Dus hoe nauwkeuriger je tekent, hoe preciezer je het middelpunt vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar die min voor is snap ik even niet. Goed antwoord! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook een "+" van mij
Teken twee koordes; het snijpunt van de middelloodlijnen van de twee koordes is het middelpunt van de cirkel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Teken twee willekeurige snijlijnen door de cirkel. Bepaal met een meetlat voor ieder snijlijn het midden van het stuk in de cirkel. Teken met een driehoek een loodlijn op de twee punten. Snijlijn is het middelpunt van de cirkel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kan een lijn (snijlijn) een punt zijn (middelpunt)?
Je kan makkelijk het middelpunt vinden door enkel een passer, een liniaal en een potlood te gebruiken. Voor alle duidelijkheid, een liniaal bevat geen aanduidingen van centimeters zoals een lat dat doet, het is gewoon een recht stuk hout.

Hoe vind je nu het middelpunt ? Wel, je tekent twee diagionalen, want als je dat kan heb je het middelpunt : alle diagonalen snijden elkaar immers in het middelpunt.

Dus, hoe vind je een diagonaal ?

Kijk op bijgaande figuur :

- teken eerst een rechte lijn die de cirkel snijdt, een koorde. De twee snijpunten met de cirkel zijn S1 en S2. Plaats nu de passer met de naald in S1 en met het potlood in S2, en teken naar beide kanten van de koorde een boog (getekend in stippellijn).
Doe nu hetzelfde met de naald in S2 en het potlood in S1. De twee bogen snijden elkaar in T1 en T2. De rode rechte door T1 en T2 is nu een diagonaal : ze bevat alle punten die evenver van S1 als van S2 liggen. Het middepunt ligt dus ook ergens op deze lijn.

Teken nu een andere koorde, en bekom zo op dezelfde manier een andere diagonaal.

Het snijpunt van uw twee diagonalen is het middelpunt !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende manieren:
* teken een willekeurig vierkant in de cirkel (zorg er voor dat de hoeken precies 90° zijn). Trek de diagonalen in het vierkant en het snijpunt van deze diagonalen is het middelpunt.
* trek twee willekeurige koorden in de cirkel. Het snijpunt van de middelloodlijnen van de koorden is het middelpunt van de cirkel.
* Meet de diameter van de cirkel op, deel die door twee (is dus de straal) en stel de straal in als maat voor een passer. Trek nu twee cirkels vanaf twee willekeurige punten op de omtrek van de cirkel en het snijpunt is het middelpunt van de cirkel.
* enzovoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een laatste optie:

Teken een lijn die de cirkel precies raakt. Op het punt waar de lijn de cirkel raakt, trek je een lijn loodrecht op de eerste lijn, door de cirkel. Het midden tussen het beginpunt en de andere kant van de cirkel is het midden van de cirkel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
teken met behulp van een passer een 2 cirkel op het orginele cirkel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het middelpunt van een houten cirkel makkelijk moet vinden maak je een papieren mal en prik je er door heen.