Waarom is het 'gedeelt door' teken op een rekenmachine een / ipv : ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
5.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is de schuld van Drs P. sinds hij dit gedicht schreef De dubbele punt is een punt en een punt
En die punten staan boven elkaar
De ene punt lijkt op de andere punt
Dat is ontegenzeggelijk waar
En denk nu maar niet dat u alles al weet
Want ik ben nog niet helemaal klaar
Integendeel, ik heb nog veel informatie
En die maak ik nu openbaar De dubbele punt is een punt en een punt
In totaal zijn er dat dan dus twee
We zouden het ook een tweevoudige punt kunnen noemen
Daar zit ik niet mee
We zouden wel tijd kunnen winnen
En afkorten tot de twee letters D.P.
Maar overal zeggen ze dubbele punt
Dus dat zeg ik dus ook maar gedwee De dubbele punt is een punt en een punt
En wat u dient te weten is dit:
Dit leesteken is voor de hotemetoot
Evenzeer als de hittepetit
Het moet altijd tussen twee zinsdelen staan
Waarvan 't eerste het tweede bezit
Dit onderwerp heeft mij geheel in haar ban
En ik raak al een beetje verhit De dubbele punt is een punt en een punt
En dan ben ik nog niet uitgepraat
Dit teken leidt in wat gezegd of gedacht
Of geschreven wordt, dus een citaat
Let wel: na 'let wel' of 'aldus' of iets dergelijks
Is 't eveneens adequaat
Men kan het ook interpreteren alsof er
"Te weten" of "namelijk" staat De dubbele punt is een punt en een punt
En dan zeg ik beslist niet te veel
De ene beneden, de andere boven
Ze vormen een smaakvol geheel
Ze laten zich lezen in Buckingham Palace
Zowel als een rustig prieel
Bij 't heldere licht van een rijwiellantaarn
Maar ook in Tietjerksteradeel Of u nu verkiest Dostoyevski te lezen
Of Emma en Lodewijk Brunt
Obscene gedichten of wiskundeboeken
Geen mens hier die u dat misgunt
U haalt ze misschien uit de bibliotheek
Of betaalt ze met klinkende munt
Maar wat u ook doet, u begrijpt dan tenminste
Na heden de dubbele punt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:) leuk

Het beste antwoord

Er zit een subtiel verschil tussen de / en de :
De : wordt meestal gebruikt voor het aangeven van verhoudingen. Zie bijvoorbeeld de schaal aanduiding in landkaarten. De / wordt gebruikt voor breuken. Beide varianten zijn een vorm van delen.
In de wiskunde worden delingen echter vrijwel exclusief als breuken opgeschreven. Dus onder elkaar. Dit is ook omdat zowel boven als onder de deelstreep nog hele formules kunnen staan.
Wanneer je dan in de wiskunde de deelstreep vaker gebruikt is het zinniger om hetzelfde toe te passen op reken machines en dus de deelstreep te gebruiken.
Daar bij de meeste rekenmachines en wiskunde software de sommen in 1 regel ingevoerd moeten worden krijg je dan een iets andere notatie van de klassieke breuk. Boven wordt dan links en onder wordt dan rechts. De deelstreep schuin plaatsen maakt dan niet alleen een duidelijke afscheiding maar helpt ook aan geven welke kant in de breuk onder stond en welke kant boven (de / heeft de lage kant links zitten en staat daarmee onder het linker deel van de breuk en heeft de rechterkant hoog zitten en staat daarmee boven het rechter deel van de breuk).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het teken : is verouderd.

Tegenwoordig leren kinderen op school te werken met /.
De rekensom die zo onstaat heet een staartdeling.

Toegevoegd na 5 minuten:
staartdeling
11 / 135 \ 12,27...
--
3 enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe kan wiskunde nou verouderen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De staartdeling heb ik (45) ook op school geleerd, en mijn kinderen(jongste zit nog in groep 8) hebben nog steeds de : geleerd als deelteken.
Cryofiel
13 jaar geleden
@menno, waar haal je opeens vandaan dat de wiskunde zou zijn veranderd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het teken : is verouderd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik moet het altijd met het : tekentje doen!
Cryofiel
13 jaar geleden
@menno, de wiskunde is hetzelfde gebleven. De notatie is veranderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja! ik zit op de midderbare school en ik moet het nog steeds met : doen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok, dan verander ik de notatie 5 in 6, maandag even bellen met het CPB
Cryofiel
13 jaar geleden
?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
? is nu !
Cryofiel
13 jaar geleden
Ah, nu begrijp ik wat je bedoelt. Als we dat allemaal afspreken, dan klopt dat. ? en ! zijn slechts afgesproken symbolen voor bepaalde dingen. Een vraag blijft een vraag, of we een vraag nu noteren met ? of met ! of met ^ of met een willekeurig ander symbool. De taal verandert dus niet, het symbool om iets (in dit geval: een vraag) te noteren kan eventueel wel veranderen. Zo zou best kunnen worden afgesproken dat we vanaf nu allemaal / gebruiken in plaats van : om een deling aan te geven. Zoo is al afgesprooken dat we niet meer zoo schrijven, zooals mijn oma nog deed. Evenzoo heeft een paard nu geen maanen meer. De taal is niet veranderd, de notatie wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kon je helemaal volgen tot je laatse zin. dat klopt namelijk gewoon niet zet 2 theologen naast elkaar eentje die de statenvertaling verdedigt en eentje die de nieuwe vertaling verdedigt en je zal merken dat taal zeer zeker veranderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@nelly, vahel en Iklieg.. daar sta ik van te kijken. NIKS verouderd dus! Ik zit er helemaal naast. :( // :)
Omdat in veel landen überhaupt die dubbele punt al niet gebruikt wordt om een deling te schrijven. Die schuine streep moet je zien als de streep die je gebruikt als je een deelsom als een breuk schrijft. Ook bij staartdelingen gebruiken ze meestal die slash.

Bijvoorbeeld 400 : 4 wordt na de lagere school tenminste) meestal geschreven als 400/4 . De dubbele punt overigens is weer een vereenvoudiging van de dubbele punt met een horizontaal streepje er tussen : ook een verbeelding van een breuk.

Tenslotte is een deling precies dat : een breuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat dit in de wiskunde ook zo is.. Dat is een soort afspraak om verwarring te voorkomen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom wordt op de lager school dan het : teken geleerd, zorgt voor verwarring....:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een goeie vraag! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha de ene vraag roept de ander op ;)
Een schuine streep geeft een breuk aan , dus een deling.
De dubbele punt heeft ook taalkundig een functie, een deelstreep niet.
Dus een logische keus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat / in de wiskunde het gangbare teken is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op mijn rekenmachine(s) staat het teken : met een horizontaal streepje tussen de twee puntjes.