Dat is de schuld van Drs P. sinds hij dit gedicht schreef
De dubbele punt is een punt en een punt En die punten staan boven elkaar De ene punt lijkt op de andere punt Dat is ontegenzeggelijk waar En denk nu maar niet dat u alles al weet Want ik ben nog niet helemaal klaar Integendeel, ik heb nog veel informatie En die maak ik nu openbaar
De dubbele punt is een punt en een punt In totaal zijn er dat dan dus twee We zouden het ook een tweevoudige punt kunnen noemen Daar zit ik niet mee We zouden wel tijd kunnen winnen En afkorten tot de twee letters D.P. Maar overal zeggen ze dubbele punt Dus dat zeg ik dus ook maar gedwee
De dubbele punt is een punt en een punt En wat u dient te weten is dit: Dit leesteken is voor de hotemetoot Evenzeer als de hittepetit Het moet altijd tussen twee zinsdelen staan Waarvan 't eerste het tweede bezit Dit onderwerp heeft mij geheel in haar ban En ik raak al een beetje verhit
De dubbele punt is een punt en een punt En dan ben ik nog niet uitgepraat Dit teken leidt in wat gezegd of gedacht Of geschreven wordt, dus een citaat Let wel: na 'let wel' of 'aldus' of iets dergelijks Is 't eveneens adequaat Men kan het ook interpreteren alsof er "Te weten" of "namelijk" staat
De dubbele punt is een punt en een punt En dan zeg ik beslist niet te veel De ene beneden, de andere boven Ze vormen een smaakvol geheel Ze laten zich lezen in Buckingham Palace Zowel als een rustig prieel Bij 't heldere licht van een rijwiellantaarn Maar ook in Tietjerksteradeel
Of u nu verkiest Dostoyevski te lezen Of Emma en Lodewijk Brunt Obscene gedichten of wiskundeboeken Geen mens hier die u dat misgunt U haalt ze misschien uit de bibliotheek Of betaalt ze met klinkende munt Maar wat u ook doet, u begrijpt dan tenminste Na heden de dubbele punt
Er zit een subtiel verschil tussen de / en de :
De : wordt meestal gebruikt voor het aangeven van verhoudingen. Zie bijvoorbeeld de schaal aanduiding in landkaarten. De / wordt gebruikt voor breuken. Beide varianten zijn een vorm van delen.
In de wiskunde worden delingen echter vrijwel exclusief als breuken opgeschreven. Dus onder elkaar. Dit is ook omdat zowel boven als onder de deelstreep nog hele formules kunnen staan.
Wanneer je dan in de wiskunde de deelstreep vaker gebruikt is het zinniger om hetzelfde toe te passen op reken machines en dus de deelstreep te gebruiken.
Daar bij de meeste rekenmachines en wiskunde software de sommen in 1 regel ingevoerd moeten worden krijg je dan een iets andere notatie van de klassieke breuk. Boven wordt dan links en onder wordt dan rechts. De deelstreep schuin plaatsen maakt dan niet alleen een duidelijke afscheiding maar helpt ook aan geven welke kant in de breuk onder stond en welke kant boven (de / heeft de lage kant links zitten en staat daarmee onder het linker deel van de breuk en heeft de rechterkant hoog zitten en staat daarmee boven het rechter deel van de breuk).
Het teken : is verouderd.
Tegenwoordig leren kinderen op school te werken met /.
De rekensom die zo onstaat heet een staartdeling.
Toegevoegd na 5 minuten:
staartdeling
11 / 135 \ 12,27...
11
--
25
22
--
30
22
--
80
77
--
3 enz.
Ah, nu begrijp ik wat je bedoelt.
Als we dat allemaal afspreken, dan klopt dat. ? en ! zijn slechts afgesproken symbolen voor bepaalde dingen.
Een vraag blijft een vraag, of we een vraag nu noteren met ? of met ! of met ^ of met een willekeurig ander symbool. De taal verandert dus niet, het symbool om iets (in dit geval: een vraag) te noteren kan eventueel wel veranderen.
Zo zou best kunnen worden afgesproken dat we vanaf nu allemaal / gebruiken in plaats van : om een deling aan te geven.
Zoo is al afgesprooken dat we niet meer zoo schrijven, zooals mijn oma nog deed. Evenzoo heeft een paard nu geen maanen meer.
De taal is niet veranderd, de notatie wel.
ik kon je helemaal volgen tot je laatse zin. dat klopt namelijk gewoon niet zet 2 theologen naast elkaar eentje die de statenvertaling verdedigt en eentje die de nieuwe vertaling verdedigt en je zal merken dat taal zeer zeker veranderd.
01 mei 2010 20:06
@nelly, vahel en Iklieg.. daar sta ik van te kijken. NIKS verouderd dus! Ik zit er helemaal naast. :( // :)
Omdat in veel landen überhaupt die dubbele punt al niet gebruikt wordt om een deling te schrijven. Die schuine streep moet je zien als de streep die je gebruikt als je een deelsom als een breuk schrijft. Ook bij staartdelingen gebruiken ze meestal die slash.
Bijvoorbeeld 400 : 4 wordt na de lagere school tenminste) meestal geschreven als 400/4 . De dubbele punt overigens is weer een vereenvoudiging van de dubbele punt met een horizontaal streepje er tussen : ook een verbeelding van een breuk.
Tenslotte is een deling precies dat : een breuk.