Als ik bij een spel 49% kans van slagen heb hoe bereken ik dan hoeveel % kans ik heb dat ik 1 2 3 4 5 6 7 enz keer verlies?

Als ik bij een spel 49% kans van slagen heb hoe bereken ik dan hoeveel % kans ik heb dat ik 1 2 3 4 5 6 7 enz keer verlies.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Telkens weer 49% kans.

Het beste antwoord

Het antwoord op deze vraag hangt af van wat de vraag precies is.

Is de vraag ‘hoe groot is de kans dat ik als ik k keer speel en dan ook k keer achter elkaar verlies’, dan is het antwoord 0.51^k .

Maar stel, de vraag is: Stel ik speel 10 keer, hoe groot is de kans dat ik precies 3 keer verlies? Nu moet je niet alleen meenemen dat je precies 3 keer verliest (en 7 keer wint), maar ook _op hoeveel manieren_ dat kan gebeuren (bv. het 1e , 2e, 3e spel en de rest niet, of het 1e, 2e, 4e spel en de rest niet ... en zo alle mogelijkheden langs).

Hoeveel van dit soort rijtjes zijn er ? Je hebt 10 mogelijkheden om het eerste getal (‘spel’) te pakken, nog 9 voor het tweede, en 8 voor het derde. Dus zijn er 10*9*8 van zulke rijtjes. Alleen ben je er dan nog niet helemaal, want je hebt rijtjes gepakt die alleen verschillen qua volgorde. Voor 1,2,3 bv.

1,2,3,
1,3,2
2,1,3,
2,3,2
3,1,2
3,2,1

Je moet het totaal dat je net gevonden hebt nog door 6 delen omdat er 6 volgordes zijn voor elk rijtje. Waarom 6 ? Net als hierboven kan je laten zien dat je het eerste getal van de 3 op 3 posities kunt neerzetten, het 2e getal op de 2 overgebleven posities en voor het laatste getal heb je geen keus meer.

Er zijn daarom 10*9*8 / (3*2) van zulke rijtjes= 120 rijtjes.

De kans dat je _precies_ 3 spellen verliest (en 7 wint) is daarom:

0.51^3 * 0.49^7 * 120

De eerste factor is de kans dat je 3 spellen verliest, de tweede is de kans dat je de 7 ‘overgebleven’ spellen wint, en de derde is het aantal manieren waarop dat kan. Dit levert je een percentage op van 10,8%.

Algemener kan je met deze redenenering laten zien dat de kans dat je k spellen wint uit een set van n, met een succeskans van p, uit kunt rekenen met de formule

p^k * (1-p) ^(n-k) * (n! / ((n-k)! k! ) )

waarbij bv. n! staat voor n faculteit (=1*2*3*4 ... *(n-1)* n) . Deze formule ziet er misschien ingewikkeld uit, maar het is hetzelfde als wat ik hierboven uitgerekend heb, maar dan algemener.

In de wiskunde heet dit een binomiale verdeling.

Wil je bv. weten hoe groot de kans is dat je méér dan 3 spellen wint, dan moet je alle losse kansen uitrekenen, en dat wordt al snel veel rekenwerk, vooral bij hoge n. Gelukkig zijn er manieren waarop je dit anders kunt berekenen, bv. door dit op te zoeken in tabellen, of te benaderen met de normale verdeling als n>25 (maar dat voert nu te ver).

http://www.math4all.nl/MathAdore/ha-g12.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Binomiale_verdeling
kierkegaard47
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef je een min op zo'n antwoord, leg het dan even uit waarom je die min geeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In ieder geval een vette + van mij.
kierkegaard47
10 jaar geleden
88koentje88: ja, op veel rekenmachines zijn zowel de 'permutaties' (aantal rijtjes lengte k uit n als de volgorde uitmaakt) en 'combinaties' (aantal rijtjes als die volgorde niet uitmaakt) voorgeprogrammeerd -- op mijn -iets oudere- rekenmachine aangeduid met nPr en nCr , bijvoorbeeld. Sowieso bedacht ik me later dat ik het in het laatste deel van mijn antwoord heb over 'tabellen', en 'benadering mbv normale verdeling', terwijl de rekenmachines van tegenwoordig dat misschien wel gewoon direct voor je kunnen uitrekenen als je alleen maar even de parameters van je probleem ingeeft, dus misschien is wat dat betreft mijn antwoord wel niet helemaal 'up to date'. Maar het ging me er ook meer om hòe je aan het antwoord komt, dan de handigste praktische manier om het ook echt uit te rekenen. Wat die "-" betreft, ik kan me voorstellen dat die gegeven wordt om 2 redenen: 1) ik haal er dingen bij die volgens de mingever helemaal niet aan de orde zijn ('hoezo 10 keer spelen, 3 keer verliezen en 7 keer winnen? Dat staat nergens in de vraag!',. Klopt, dat staat er niet. Ik werk dit zo uit als VOORBEELD, omdat het me niet duidelijk is hoe de vraag precies bedoeld is. De vraagsteller zou het kunnen hebben over de (geïsoleerde) kans dat ie een aantal keer achter elkaar verliest-- waar andere antwoorden vanuit gaan (die overigens juist zijn vanuit die aanname). De vraag zou het kunnen over de kans dat gegeven dat hij 'n' keer speelt, hij daarvan 'k' keer verliest , waar ik antwoord op hoop te geven. En er zijn nog andere probleemsettings mogelijk waarvoor je nòg andere berekeningen uit de kast zou moeten halen. Ik mòet er wel dingen bijhalen dus, net als de andere antwoordgevers, omdat de probleemstelling voor meerderlei uitleg vatbaar is. 2) Mingever vindt mijn uitleg onduidelijk. Sja, dat kan natuurlijk. ik had bepaalde dingen nog wat meer willen uitleggen misschien. maar liep zelf tegen de beperking van 2500 tekens aan. Dus koos ik er voor deze zaken te belichten, en andere iets minder.

Andere antwoorden (2)

De kans dat je 1 keer verliest is 51% ook wel 0,51. De kans dat je 2 keer verliest is 0,51² (ook wel 0,51 x 0,51). De kans dat je 3 keer verliest is 0,51³ (ook wel 0,51 x 0,51 x 0,51) enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga er ervan uit dat je 2, 3, 4, 5 enz. achter elkaar verliest bedoeld.

1 keer winnen => 49%
1 keer verliezen => 51%

2 keer verliezen => kans 1e keer verliezen * kans 2e keer verliezen = 51% * 51% = 26,01%

3 keer verliezen => kans eerste 2 keer verliezen * kans 3e keer verliezen = 26,01% * 51% = 13,27%

Hopelijk zie je hier het patroon in. Namelijk:

(51%)^t waarbij t het aantal keer achter elkaar verliezen is.