Waarom is -2^ niet gelijk aan -2 x -2?

Bij -2^ is het antwoord bij mij -4
bij -2 x -2 is het antwoord 4
maar eigenlijk betekend het toch hetzelfde? Waarom is het anders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
1.4K

Antwoorden (6)

Een negatief getal vermenigvuldigd met een negatief getal geeft ALTIJD een positief getal. Dus -2 x -2 = 4.
Als jouw rekenmachine(?) bij -2 kwadraait als antwoord -4 geeft, is je rekenmachine abuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je NIET vindt dat min maal min plus is, dan moet je toch eens terug naar school...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@svandongen: ja wel hoor.
@eugene: Dat geldt zeker niet voor alle rekenmachines kan ik je vertellen. Probeer het maar eens in windows.
Omdat je geen haakjes erom hebt gezet, rekenmachines kunnen namelijk niet zelf denken, dus jij moet alles zo invoeren.

Als je invult (-2)^ krijg je 4.

En dan sta ik een 5 voor wiskunde :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is dit +4 zoals al uitgelegd.

Mijn wetenschappelijke calculator maakt er helemaal een potje van.
-2x-2=-4 (moet 4 zijn)
-2²=-4 (moet 4 zijn, maar het antwoord is logisch)
(-2)²=0 (snap ik helemaal niet meer)
(2)-²=4 (goed, maar een vreemde manier)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja -2 x -2 is 4, dat staat als een paal boven water.

maar waarom krijg je bij -2^ als antwoord -4?

nou kijk, je begint op je calculator altijd met 0.
dus als je dan -2 doet doe je eigenlijk 0 - 2 = -2.

verder, los daarvan als je ^ doet, betekent
dat het kwadraat van het laatst ingetypte getal.

het laatst ingetypte getal was 2
dat in het kwadraat is 4.
en 0-4 is = -4.

begin nu eens met 10 op je display, en doe dan
-2^
als het goed is krijg je dan niet 0-4 maar 10-4 en dat is 6

en als je begint met 10 op je display en dan doe je
-2 x -2 dan krijg je dus 10-2=8 en 8x-2 = 16.

je doet dus eigenlijk 2 heel verschillende dingen.

Toegevoegd na 35 seconden:
8x-2=-16 dus, duh
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je rekenmachine houd zich aan de Meneer-Van-Dale-Wacht-Op-Antwoord regel. Machtverheffen komt voor vermenigvuldigingen.

-2 betekend zoveel als 2*-1 dus -2^2 betekend dus -1*2^2 oftewel -1*2*2 waarbij dan eerst het kwadraat uitgerekend wordt en dan pas de vermenigvuldiging met -1. Met haakjes verander je die prioriteiten daar wat tussen haakjes staat als 1 geheel gezien moet worden. (-2)^2 is dus (-1*2)*(-1*2).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meneer van Dale is dood.
Dat klopt niet helemaal sinds Vermenigvuldigen en Delen bijvoorbeeld dezelfde waarde hebben in het proces, qua voorrang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt inderdaad niet:
-2=-1*2, dan geldt voor -2^2=(-1*2)^2=-1^2*2^2=4
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De regel wordt idd in de praktijk niet meer gebuikt omdat het verwarrend is. Dat wil niet zeggen dat de regel niet meer bestaat. Tenzij anders aangegeven houden computers zich aan die volgorde. Niet aan de volgorde waarin het geschreven staat.
Je rekenmachine leest dan -2^2 als (2^2)*-1 en niet als (-1*2)^2. Exact zoals de prioriteitsregel voorschrijft. Eerst de macht, dan pas de vermenigvuldiging De regel wordt voornamelijk in Nederland niet meer toegepast op middelbare scholen in een poging wiskunde gemakkelijker te maken (lees hier: we willen minder lesuren dus wat kunnen we allemaal schrappen). Dat wil niet zeggen dat de regel binnen de wiskunde niet meer bestaat.
De regel "Meneer Van Dale Wacht op Antwoord" is ook niet _meer_ dan een ezelsbruggetje om te helpen onthouden in welke volgorde je rekent wanneer er niks is aangegeven. In de praktijk wordt bv de wortel over het hele stuk getrokken waarover de wortel getrokken moet worden zodat duidelijk is wat bij elkaar hoort. Verder worden niet voor niks zoveel haakjes gebuikt voor de leesbaarheid.
Dat is een bekend 'rekenmachine-invoer' fenomeen.
-2^2 =! -2 * -2 maar
-2^2 == 2 * 2 * -1
Want, je zegt eigenlijk:
-1 * -2^2.
Normaal heb je de functie:
ax^b.
Nu schrijf je normaal voor x bijvoorbeeld 2 en b ook 2.
dan krijg je 2^2. Maar voor a is het dan eigenlijk 1.
Bij -2^2, is a = -1. Daarom:
-1*2^2.

Is dat al duidelijker?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een onzin