Welke boog beschrijft een schip als het volgens de kaart een rechte lijn volgt?

Een kaart is een projectie van het aardoppervlak in een plat vlak. Hierdoor ontstaat er vertekening. Als een schip volgens de kaart een rechte lijn volgt, beschrijft hij in werkelijkheid een gebogen lijn. Omgekeerd, als het schip een rechte lijn volgt en je tekent elk punt op de kaart aan, dan zie je een gebogen lijn.
Zijn deze gebogen lijnen, rekening houdend met de schaal van de kaart elkaars spiegelbeeld?
Om welke kromme gaat het hier? Betreft het een deel van een zuivere cirkel? En zo ja, wat is dan de straal?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
1.2K

Het beste antwoord

Dat is niet te zeggen, dat hangt namelijk van de projectiemethode van de kaart af, er zijn namelijk vele methodes waarop een bol zoals de aarde op een plat vlak kan worden weergegeven. Elk met zijn eigen eigenschappen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Correct. Het hangt ook af van de koers die het schip volgt. Als een schip richting het noorden of het zuiden vaart, legt het zowel op de kaart als in het echt een rechte lijn af. Als een schip richting het oosten of het westen vaart, legt het op de kaart een rechte lijn af, en vaart het in werkelijkheid over een kleincirkel. Als die kleincirkel toevallig de evenaar is, is de kleincirkel tevens een grootcirkel, en dus een rechte lijn.
Thecis
9 jaar geleden
@Cryo, ik ben het niet helemaal eens met je opmerking dat van noord naar zuid een rechte lijn is op aarde. Het betreft een bol (even de aanname dat deze perfect genoeg is) en dan maakt de richting niet uit welke kant je op gaat, de bolling die je over gaat is overal hetzelfde.
Ergo, je maakt een cirkel en niet een rechte lijn...
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat klopt natuurlijk, en daar heb ik vanzelfsprekend ook even aan gedacht. Volgens mij is dat echter niet waar de vraagsteller op doelt.
Thecis
9 jaar geleden
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben...

Andere antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gvrox
9 jaar geleden
Dat kan niet kloppen, in het artikel staat zelfs "Op het gewone boloppervlak zijn de grootcirkels de geodeten." En een rechte lijn op de kaart is in het algemeen niet de grootcirkel op de wereldbol.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb naar aanleiding van je antwoord ook even gegoogeld en vond interessante info op:
books.google.nl/books?isbn=9044119893
Vr. gr,
Henkaren
Aangezien de aarde niet egaal rond is, zoals je al aangaf, hangt dat dus af van de richting waarin je vaart. Als je precies evenwijdig met de evenaar zou varen, zou je in principe in een (nagenoeg) perfecte cirkel reizen. Maar reis je van Denemarken naar Peru, dan is dat heel anders, meer als een parabool. Het ligt er dus aan...