Wie weet het antwoord op deze som?De lijn n snijdt de x-as in punt E(12;0) en de y-as in het punt F(0;-6). Stel de formule van n op.?

Dit is de laatste dan ben ik weg. Niet echt weg maar dan stel ik zulke vragen niet meer.
Graag uitleg.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zit hier op http://www.goeievraag.nl hoor. Volgens mij ben jij op zoek naar http://www.maakmijnhuiswerk.nl.

Het beste antwoord

De formule voor n is, net als in je eerdere vragen:
y = ax + b

Vul punt E in: 0 = 12a + b
Vul punt F in: -6 = 0 + b (ax is hier 0, want x=0)

Uit die tweede zie je meteen: b = -6

Dat vul je in in de eerste vergelijking:
0 = 12a - 6
Aan beide kanten 6 optellen: 6 = 12a
Beide kanten door 12 delen: a = 1/2

De formule y = ax + b wordt dan:
y = (1/2)x - 6

Vul ter controle punt E in: x = 12 en y = 0 ; je ziet dat het klopt.

Vul ter controle punt F in: x = 0 en y = -6 ; je ziet dat het klopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een lijn is hier volgens de vorm n: y = a*x + b, waarin a de richtingscoëfficiënt (rc) is en y en x de ijkwaarden en b de startwaarde bij x = 0.
Allereerst berekenen we de rc. Hiertoe gebruiken we dx/dy. Twee punten zijn bekend, dus kunnen we de verschilwaarden op elkaar delen: (12-0)/(0--6) = 12/6 = 2.
Dus n: y = 2x + b. Om die b te krijgen pakken we of het punt E, of het punt F, en vullen die in. In dit geval nemen we E, maar het maakt niet uit. In E is y 0 en x 12. Dus dan wordt b zo berekend:
0 = 2*12 + b
0 = 24 + b
b = 0 - 24 = -24

Conclusie: n: y = 2x - 24

Toegevoegd op 09-06-2009 17:48:40
Edit: Het lange minteken bij (0--6) zijn er eigenlijk twee, en zoals je waarschijnlijk weet wordt dat positief.

Toegevoegd op 09-06-2009 18:27:58
Sorry. Ik was te snel. Ik zie dat ik elementaire fouten heb gemaakt, maar in mijn haast keek ik eroverheen. Allereerst is het niet dx/dy, maar dy/dx, dus 6/12 = 0,5.
Vervolgens gaan we b opnieuw berekenen:
met E:
0 = 0,5*12 + b
0 = 6 + b
b = 0 - 6 = -6
met F:
-6 = 0,5*0 + b
-6 = 0 + b
b = -6 - 0 = -6

Dus de formule van de lijn is n: y = 0,5x - 6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hij gaat in 12 stapje naar recht 6 omhoog dus per stapje 0,5 omhoog het begin is -6 dus y = -6+0,5x
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien moet je toch eens een keer een wiskunde boek kopen ;-)!