Hoe wordt deze breuk anders geschreven?

Ik zie niet in waarom die (a x b) onder die grote breuk komt te staan, ook weer gedeeld door (c x d) met + 1 erbij.

Toegevoegd na 24 minuten:
(Ik heb die linker, ik wil die rechter krijgen)

Het gaat om die plus onder de breukstreep in die linker. Ik kan alleen maar vinden hoe je die 2 breuken boven die grote breukstreep krijgt als je (a x b) in die linker wegdenkt. Maar die moet niet weggedacht worden, want op een éen of andere manier (die ik dus niet weet), moet er (om die rechter te krijgen) nog gedeeld worden door
1 + (a x b) / (c x D)

Maar waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Je deelt alles wat links staat, door c·d .

Dus, stap voor stap:

--  De teller is a·b--b·c .
--  Die deel je door c·d .
--  Je krijgt dan (a·b)/(c·d)--(b·c)/(c·d) .

--  De noemer is c·d+a·b
--  Die deel je door c·d .
--  Je krijgt dan (c·d)/(c·d)+(a·b)/(c·d) .
--  De linkerterm daarvan is 1.
--  Dus kun je het schrijven als 1+(a·b)/(c·d) .

Eigenlijk zeg je dus dat P/Q gelijk is aan (P/y)/(Q/y) ; hierbij is P de bovenstaande teller, Q de bovenstaande noemer, en y is c·d .

Zolang c·d niet gelijk is aan nul, mag dat.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

met andere letters en cijvers
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle termen in de linkerbreuk worden gedeeld door c*d om de rechterbreuk te krijgen. Linksonder had je al c*d staan, en gedeeld door c*d is dat 1.
gvrox
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Je bent me net voor...   ;-)
gvrox
13 jaar geleden
Maar jouw antwoord is wat uitgebreider :)