aantal mogelijkheden van een combinatie getallen berekenen

Bijvoorbeeld: je hebt een nog niet ingevuld getal [ ] [ ] [ ] [ ] [ ] [ ] [ ] [ ]
het getallen bereik is 1 tm 9. dat zijn dus 9 getallen mogelijk per vak. Bijvoorbeeld de 1 kan in vakje 1 staan, maar ook vakje 2 etc. en hetzelfde met de andere getallen.

Hoe kan ik berekenen hoeveel/ welke mogelijkheden er zijn? Bijvoorbeeld de 1 kan in vakje 1 staan, maar ook vakje 2 etc.

Als iemand de vraag nog niet snapt, zal ik het proberen duidelijker uit te leggen.. want ikzelf snap het namelijk ook nog niet echt.

Het is trouwens geen huiswerk, maar ik probeer het al een tijdje op te lossen en weet het nóg niet ( ben totaal geen wiskundig genie)

Toegevoegd na 2 minuten:
ik zat zelf te denken, als het getal 1 bijvoorbeeld in vakje 1 kan staan maar ook vakje 2, 3, 4, 5, 6 ,7 ,8.
Dan: 1 *8
en het getal 2 kan in vakje 1,2,3, enz staan dan: 1*8.
maar dan kom ik op weinig mogelijkheden uit (ca. 81) en dat klopt volgensmij niet, volgensmij horen er honderden mogelijkheden te zijn.

Ik probeer dit trouwens in OpenOffice Calc (soort excel) dus als iemand een leuke formule heeft.. is welkom!

Toegevoegd na 59 minuten:
dus dan is het:
Karakters (cijfers) 9
posities per vak 9
vakken 8
mogelijkheden 3099363912

?

Toegevoegd na 1 uur:
met de formule:
=(K6^K7)*K8
=(Karakters^posities*vakken)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
45.9K

Antwoorden (3)

naja ik denk dat je de 0 vergeet?
maar stel het zijn er 9 dan doe je
9^9 = heeel veel! heb geen rekenmachine

Toegevoegd na 3 uur:
ik zag dat je er maar 8 had... dan doe je dus dood simpel
9^8= ...
maar op school (jaja) heb ik ook nog geleerd met of zonder terugleggen, dat houd dus in dat als je alles maar 1x mag gebruiken, dan mag je dus steeds 1 kans afschrijven, dan moet je 9x8x7x6x5x4x3x2x1= goede antwoord...
volgens mij heb je daar een knop voor op je rekenmachine dat ist nCr ofzo, zat niet zo heel goed op te letten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt eraan of je elk getal maar 1 keer kan gebruiken of meerdere keren. Als je alles maar 1 keer mag gebruiken zijn er 9x8x7x6x5x4x3x2x1 = 362880 mogelijkheden, als je de getallen meerdere keren kan gebruiken is het 9^9 = 387 420 489

Toegevoegd na 48 minuten:
Nee dat klopt ook niet, je hebt 9 mogelijkheden (1-9) en 8 vakjes, dan is het 9^8. (mogelijkheden^posities)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt bijv 8 vakjes
9 cijfers

dat is

9x9x9x9x9x9x9x9 = aantal mogelijk heden
als je 1 getal maar 1 mag gebruiken in een reeks is het
9x8x7x6x5x4x3x2 = aantal mogelijkheden

denk aan een 4 cijfers slot
met getallen van 0 tot en met 9 (10 opties)
dus 10 mogelijkheden per vakje

10x10x10x10. (: