Hoe werkte de stelling van pytagoras ook weer en hoe pas je die toe?

Ik weet dat het a kwadraat + b kwadraat is c kwadraat, maar weet niet of ik de getallen die ik opgemeten heb nu eerst in het kwadraat moet doen en dan moet optellen, of dat ik ze gewoon op kan tellen en dan het antwoord in het kwadraat heb. En als je het antwoord in een kwadraat hebt, hoe krijg je dan weer het gewone antwoord?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
1.7K

Het beste antwoord

Zie mijn plaatje. Met dit systeem zou het moeten lukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zelf getekend? wat lief. Dankjewel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, snel in Paint gedaan. Snap je het systeem?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waar slaat die min op?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vroeg ik me dus ook af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk systeem en ik vind het super tof dat je je eigen tekening hebt gemaakt voor mij. Dankjewel. Ik snap hem

Andere antwoorden (3)

Ik heb een schema geplaatst met het principe daarbij! Zo moet 't toch lukken...?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De stelling van pythagoras gaat als volgt: AB² + AC² = BC²
Stel ik zou naar de volgende afbeelding kijken (zie bron)

Ik neem een voorbeeld.
Stel zijde AB zou 9 zijn en AC 4.
Dan neem je AB² = 9² = 81
en AC² = 4² = 16

Dit tel je bij elkaar op -> 81+16 = 97
Hier doe je de wortel van: √97 = 9,84

Hiermee heb de schuine zijde berekent.

Stel als je de schuine zijde al hebt en je moet dus AB of AC berekenen, zie volgende voorbeeld:

Zijde BC= 10
Zijde AB = 7

Je wilt dus zijde AC weten.
Dus wat weet je?
AB² = 7² = 49
AC² = ?²
BC² = 10² = 100

Dus iets in het kwadraat plus 49 is 100.
Je trekt dus 100 - 49 af = 51.

√51 geeft 7,1414.

Hopelijk heb je hier genoeg info aan! :)

Toegevoegd na 18 minuten:
PS: Bij de uitkomsten met de wortel hoort overigens het teken '≈' , aangezien ik het afgerond heb.

Toegevoegd na 19 minuten:
Daarnaast hoort ook trouwens de voorwaarde dat er een 90 graden hoek moet zijn, anders kan je de pythagoras niet toepassen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou,

ac² + ab² = bc² ( hierbij representeert het getal achter ’=’ altijd de schuine zijde )

vb. bereken de schuine zijde met behulp van Pythagoras:
( hierbij heb ik enkele willekeurige getallen genomen )
bc² = ac² + ab²
bc² = 6² + 4²
bc² = 36 + 16
bc = √52 ≈ 7,21

Voila, als je volgens deze stappen handelt kan je de plank niet mis slaan, althans dit werd mij geleerd. In de voorbeeld hierboven hebben we bc ( schuine zijde ) berekend, natuurlijk is het ook mogelijke de andere zijdes ac en ab te bereken, mits bc en nog een zijde is gegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
onjuist genoteerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat heb ik hier over het hoofd gezoen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gezien*