Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer moet je delen of vermenigvuldigen na het SOS CAS TOA gebeuren?

Ik weet dat het ezelsbruggetje SOS CAS TOA maar als je een hoekzijde wilt bereken dan moet je bijvoorbeeld soms shift sin 8 x 5 intoetsen maar soms 8:5 ik snap dus niet wanneer gebruik je x en wanneer :

Ik heb morgen mijn wiskunde examen dus zou iemand het mij graag zo snel mogelijk willen uitleggen~!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

als je de hoek alfa wilt berekenen gebruik je SOS CAS EN TOA,
de formules zijn zo:
Sinus Alfa is O/S (Overstaand/Schuin)
Cosinus Alfa is A/S (Aanliggend/Schuin)
Tangens Alfa is O/A (Overstaand/Aanliggend)

als je wilt weten of iets keer of delen is, gebruik dan
3=6/2 vervang de termen door dit simpele rekensommetje en dat vind je het antwoord WANT
3=6/2
2=6/3
6=2*3
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemaal, pas nog met wiskunde gehad :)
het ezelsbruggetje gaat ook vooral om de volgorde. je zou ze kunnen zien als een driehoek, waarin de middelste boven staat. zie afbeelding. dan kun je zien dat bij de cosinus de A (aanliggende zijde) boven is en daaronder een streep. deze kun je beschouwen als een deelstreep. dus aanliggende zijde delen door de cosinus van de hoek geeft de schuine zijde. Stel je legt de vinger op de A, dan staat er cos(hoek) S (schuine zijde). als iets achter elkaar staat zonder teken ertussen betekent het vermenigvuldigen. 5x is hetzelfde als 5*x.

Bij de andere 2 (sinus en tangens) werkt het hetzelfde, de middelste staat boven de streep ( bij beide overstaande zijde). dus overstaande delen door sinus of tangens van de hoek geeft respectievelijk de schuine en aanliggende zijde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jee een graden hebt, en een kant dan kijk je eerst welke je gebruikt sos of cas of toa

al heb je bijv tan45= 4:? // dan is het 4 gedeeld door tan45

al heb je tan45=?:4 dan doe je X

kort gezegt het eerste cijfer na de graden, wissel je om dus 4:tan45

en bij het tweede doe je X 4xtan45
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding