Als je meerdere getallen om wil zetten in procenten, is de hoogste dan 100%?

Bijvoorbeeld als je de temperatuur neemt, verspreid over een week. Kun je dan de hoogste temperatuur als 100% nemen en de andere temperaturen als een percentage van de hoogste uitrekenen?

Toegevoegd na 46 seconden:
Sorry als het een beetje onduidelijk is, reageer maar voor extra uitleg ;)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (2)

Nee, het hoogste getal is niet altijd per se 100%. Je mag zelf bepalen welk getal 100% is. De andere cijfers zijn dan percentages hoger, lager of gelijk aan die 100%.

Bij het voorbeeld uit je toelichting kan je dus de hoogste temperatuur als 100% nemen, maar dat hoeft niet per se.
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Met dien verstande dat je bij temperaturen nooit met percentages kunt werken. Dat is onzinnig. In elk geval als je met graden Celsius werkt. Bij Kelvin zou het nog kunnen.
Thecis
9 jaar geleden
@Reddie:
Je kan altijd met percentages werken, alleen kan je je afvragen wat de toegevoegde waarde is. Dus dat het niet kan, is totale onzin. Dat het onzinnig is, ben ik met je eens, maar dat iets niet kan omdat het onzinnig is, is een hele kromme redenering.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom zou dat onzinnig zijn dan, je kan toch best percentages gebruiken om temperaturen met elkaar te vergelijken. Hoe zou jij het doen dan?
Poet
9 jaar geleden
Je kunt werken met percentages van een zelf gekozen temperatuurinterval, bijvoorbeeld van 0 tot x graden. Maar Reddie heeft wel gelijk dat dit niet gelijk staat aan percentages van een bepaalde temperatuur.
Poet
9 jaar geleden
Om die reden had ik ook gebruik van percentages voor temperatuur willen afraden in mijn antwoord. Niet gedaan omdat het slechts een -onhandig gekozen- voorbeeld was.
Dat kies jezelf. Het hoeft niet zo te zijn dat de hoogste 100% is.

Je kunt ervoor kiezen om de hoogste temperatuur 100% te noemen en de andere worden dan een lager percentage. Maar je kunt er ook voor kiezen om de laagste 100% te noemen. De anderen worden dan natuurlijk meer dan 100%

Het belangrijkste is dat jij iets kiest waardoor de informatie duidelijk is voor de mensen waarvoor je de grafiek maakt.
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Vooral de laatste opmerking, +