Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Optimaliseren van de functie a^3 * b^2 met voorwaarde a+b = 5?

Ik krijg de volgende vraag voorgeschoteld, en ik kom er NIET uit.

a en b zijn twee positieve getallen waarvan de som 5 is. Wat is de maximale waarde van het product a^3 * b^2?

Ik weet dat je nu _iets_ met een afgeleide moet doen, maar dit gaat mijn pet te boven..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
916

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je hebt kennelijk de functie f = a^3 * b^2
En je weet a+b=5, oftewel b=5-a
Substitutie levert f = a^3 * (5-a)^2
Dit kun je uitwerken, en vervolgens f naar a dierentieren.
Succes.
(Lees meer...)
Reddie
11 jaar geleden
Het optimaliseren van een functie is in eerste instantie het bepalen van een extreem. Dat kan een bergtop (maximum) zijn of juist een dal (minimum). Afhankelijk van wat je optimaal vindt moet je dus een minimum (bij een kostenfunctie) of een maximum vinden.
Een eigenschap van een extreem is dat de functie daar vlak is en een afgeleide van 0 heeft.
In eerste instantie bepaal je de afgeleide functie. Op de 0 punten bevindt zich dan een extreem. Daarna moet je nog onderzoeken of je met een minimum (afgeleide is eerst negatief, dan positief) of met een maximum.

De functie moet je eerst even omschrijven naar a^3*(5-a)^2 = 25*a^3-10*a^4+a^5.
Dan afleiden en 0 stellen en het karakter van de extremen bepalen. Het extreem met de hoogste of het extreem met de laagste waarde kan een optimum zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding