Is dit de juiste manier voor het berekenen van de modus?zie foto

als de modus?

De vraag is: wat is de modus van het aantal uren dat er per week is gewerkt?

Is deze formule goed?
"Totaal aantal gewerkte uren delen door het aantal weken"
Of is het gemiddelde niet het zelfde

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.4K

Antwoorden (2)

modus is wat het meeste voorkomt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe bereken ik dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mmh nvm, ik zie het al. Thanks
Bij modus gaat het om de hoogste frequentie = aantal keren dat een uitkomst of antwoord voorkomt. In jouw geval komt 7 gewerkte uren 2 x voor (week 3 en week 7). De andere uren aantallen komen maar 1 keer voor. Dus jouw modus heeft freq. 2 = 7 uur. Je kunt dit controleren door te kijken of het gemiddelde aantal en/of mediaan in de buurt van de 7 uur liggen. Een normale verdeling, waarbij gemid., modus en mediaan dicht bij elkaar liggen komt namelijk veel voor. (Gemid.= 6,65 en mediaan = 6,5. Klopt ongeveer wel, denk ik.)