Hoe kan je aantonen dat het punt Q(2,3) geen raaklijnen bevat aan de hyperbool=>4x^2-y^2=4?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
1.3K

Antwoorden (1)

Het kortere antwoord:
Q ligt binnen de convexiteit van een van de armen van de hyperbool, en die punten hebben geen raaklijn met de hyperbool.

Een vollediger antwoord:
De hyperbool voldoet aan f = 4x^2-y^2-4 = 0. De differentiaal van f is gelijk aan df = 8x*dx-2y*dy = 0, zodat dy/dx = 4x/y. Een lijn die de parabool raakt in een punt P = (x,y) zal dus als helling moeten hebben 4*x/y.
Maar een rechte lijn die door zowel P = (x,y) als Q = (2,3) gaat, moet ook wel helling delta-y/delta-x = (3-y)/(2-x) hebben.
Dat zou betekenen dat 4*x/y = (3-y)/(2-x) <=> 4*x*(2-x) = y*(3-y) <=> -4x^2+8x = -y^2+3y.
Maar omdat het punt (x,y) ook op de parabool ligt, moet 4x^2= y^2+4. Tellen we die uitdrukkingen bij elkaar op, krijgen we 8x=3y+4. Kwadrateren: 64x^2=9y^2+24y+16. Maar uit de parabool volgt 64x^2=16y^2+64. Van elkaar aftrekken geeft 7y^2-24y+48 = 0. De determinant daarvan is negatief, dus die heeft geen oplossingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Briljant. Dacht ook zo iets, maar kreeg het verhaal niet rond. Plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Woeps, overal waar ik "parabool" schreef bedoelde ik natuurlijk "hyperbool"...
kierkegaard47
10 jaar geleden
leuke uitwerking, plus.