Waar verschilt het gebruik van komma en punt met andere landen?

In Europa gebruiken we de komma voor decimale getallen, en de punt voor het visualiseren van stappen van duizend.

In veel Engelstalige landen is dit andersom. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wiskunde
9.7K
LeonardN
4 jaar geleden
Ik kan er niet echt een antwoord van brouwen, maar hier is er iig wat over te vinden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Decimal_separator#History En hier op de vraag die je denk ik per ongelijk hebt gesteld (ik denk dat je waarOM bedoelde)
https://uk.smartickmethod.com/blog/math/learning-resources/decimal-separators/ Engelstalige landen en vooral de VS liggen vaker "dwars" als het gaat om standaardisering.
-temperatuur
-lengte
-gewicht
-komma/punt
-tijdsnotatie
-datumnotatie Ik weet niet zeker of je kan stellen dat: "Omdat Angelsaksische landen veelal het imperiale systeem gebruiken, gebruiken ze de punt als decimale separator."
Hoe dan ook zie je dat veel "Engelse" maten/standaarden in de VS gebruikt worden.
Engeland wijkt/week veel af van Europa door de mindere invloed van Frankrijk/Napoleon (en de rest vh vaste land).
Veel van dit soort gebruiken hebben een lange geschiedenis die pas de laatste honderd jaar in standaarden wordt gegoten.

Antwoorden (1)

Dat is een kwestie van keuzes geweest, zonder internationale afspraken.

In Frankrijk was de punt al in gebruik bij het drukken om Romeinse cijfers leesbaarder te maken, dus werd de komma gekozen. Veel andere Europese landen kozen er ook voor om de komma te gebruiken om de positie van de decimale eenheid te markeren.

Engelstalige landen hadden de komma echter al om reeksen van drie cijfers te scheiden, en zo werd ook in de Verenigde Staten daarom de punt gebruikt als het standaard decimale scheidingsteken.