Hoe bereken je een hoek in een Parallellogram??

ik kan geen extra uitleg geven want ik snap er niks van.

Toegevoegd na 34 minuten:
Voorbeeldopgave:

Van parallellogram ABCD is Bereken de andere hoeken van de parallellogram.

en dan zie je een plaatje van een PG daaronder:

Aanpak:
Bereken alle hoeken bij hoekpunt B
Door schuifsymmetrie weet je de andere hoeken.

Uitwerking:

dit stond er dus precies in mijn boek als voorbeeld

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
9.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet iets weten van de parallellogram. Afmetingen andere hoeken? Schrijf anders de opgave even op, aannemend dat je huiswerk aan het maken bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben leren voor een toets. ik zal het proberen.

Antwoorden (1)

Je moet eigenlijk altijd één hoek weten, en dan weet je ook altijd de tegenoverliggende hoek : die is namelijk even groot.

Alle vier de hoeken samen zijn altijd 360 graden, dus wat er overblijft na aftrek van de bekende hoeken, is de som van de andere twee hoeken. Door twee delen, en je weet ook de grootte van de andere hoeken.

Zonder minimaal één hoek te weten (of en hoop andere gegeVens en een geodriehoek) kun je het wel opmeten, maar niet berekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo heb ik het geloof ik in de brugklas ooit geleerd.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder minimaal één hoek te weten (of en hoop andere gegeVens en een geodriehoek) Met de cosinus, sinus of tangens kom je denk ik nog een heel eind, mits je wel de lengtes van de zijdes weet. Maar dan heb je nog geen geodriehoek nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Perfect Marleen, goed en duidelijk uitgelegd! Een plus van mij +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@0900988(?) let wel op, je moet hoeken van 90 graden hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel ik heb het opgeschreven!!!