Heb je, in de hieronder beschreven situatie, meer kans op het grootste aantal goede antwoorden, als je steeds dezelfde kleur kiest?

In een zak zitten 50 rode en 50 zwarte knikkers.
Je pakt steeds een knikker, waarbij je vantevoren raadt welke kleur 'ie heeft.
Dit doe je 20 keer.
Heb je dan een grotere kans op het grootste aantal juist geraden knikkers, als je alleen maar rood of alleen maar zwart zegt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Nee, het resultaat zal ongeveer 50/50 zijn, zoals met al dit soort spelletjes. Het is een kwestie van toeval als je vaker goed scoort dan fout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

nee want als je bv steeds: rood zegt, blijven er minder rode over en meer zwarte, dan verlaag je de kans ddat je een rode pakt minder. Dus je moet om en om: rood, zwart, rood, zwart zeggen. Zodat je uiteindelijk 10 rode en 10 zwarte hebt gepakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
itsme
13 jaar geleden
dit klopt, als je er vanuitgaat dat je de knikkers niet terug doet in de zak. +1
Bij de eerste knikker is de kans 50%.

Maar je snapt dat als je bijvoorbeeld 10 van de 20 keer een knikker gepakt hebt, en daar zaten 7 rode knikkers tussen, de kans bij de 11de knikker niet helemaal 50% meer is.

En dan maakt het verder ook niet uit, welke kleur je van te voren raadt. Dat zal geen invloed hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee je zal er nooit meer als 14 pakken,gemiddeld tussen 8 en 12 keer goed

probeer het maar eens met kop en munt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dit ooit eens gedaan met een pakje speelkaarten.
Die legde ik ondersteboven op een stapetje...met de afbeeldingen naar beneden natuurlijk. En dan met een pendel erboven hangen...en vragen of het een rode kaart is. Ruiten of harten. Dus ik vroeg alleen rood. Bij ja...legde ik hem links en bij nee...legde ik hem rechts.
Nou van de 52 kaarten had ik er maar acht fout.
En dat deed ik dus niet..maar de pendel gaf dat antwoord.
Bij rood ging hij van mij af en naar me toe slingeren. En bij zwart ging hij van links naar rechts slingeren.
Ik deed dat dus niet zelf. Maar een geest of mijn gids.
Zoiets....dat was ook raar om te ervaren maar het klopte wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. De reden hiervoor is hierboven al gegeven.

Da manier om vakaer een juiste voorspelling te doen is door telkens de kleur te kiezen die het minste getrokken is.

Dis als je 5 keer rood en 2 keer zwart hebt getrokken, kies je zwart. Immers: Er zitten nog 45 rode, en 48 zwarte knikkers in de zak. Hierdoor is de kans iets groter dat een zwarte getrokkken wordt.