Waarom is 080 cm x 1.20 cm geen 1m2?

een vierkante meter is een meter bij een meter. Als je de 20 cm van de lengte verlegt naar de breedte, blijven de aantal centimeters hetzelfde, waarom is het dan geen 1m2, maar 0,96 m2?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je verwart hier omtrek met oppervlakte. Als je 20 cm van de lengte verplaatst naar de breedte, dan is de omtrek nog steeds hetzelfde: 1 + 1 + 1 + 1 = 1,2 + 1,2 + 0,8 + 0,8. Maar het oppervlak bereken je door lengte te vermenigvuldigen met breedte en dan krijg je wel andere getallen: 1 * 1 != 1,2 * 0,8

Antwoorden (7)

Als je uitgaat van 100x100 cm dan gaat er over een breedte van 100cm 20cm af (= 2000 cm2) Daar tegenover staat dat er over een breedte van 80cm 40cm bijkomt (=3200 cm2)

Toegevoegd na 4 minuten:
Correctie:Daar tegenover staat dat er over een breedte van 80cm 20cm bijkomt (=1600 cm2)

Toegevoegd na 8 minuten:
Het wordt dus -2000 + 1600= -400
kom je dus uit op 0,96
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet het maar eens bedenken in tegeltjes van 10 vierkante cm.
Als je 1 meter bij een meter hebt, heb je 10 rijen van 10 tegeltjes, dus 100 tegeltjes.
Als je 80 cm bij 120 cm hebt, heb je 8 rijen van 12 tegeltjes. 8 keer 12 tegeltjes dus, dat is 96 tegeltjes. dat is dus inderdaad 0,96 vierkante meter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad. je mist dat vierkantje in de hoek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die tegeletjes van jou zijn geen 10 maar 100 cm2. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Pinokkio: Yep, je hebt gelijk, 10 bij 10 cm (dagje binnenspeeltuin doet rare dingen met je hersenen:-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Haivon: Wat gebeurt er in een binnenspeeltuin dat rare dingen doet met de hersenen van iemand? Hoe komt dat en hoe lang duurt het voordat het over is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, op een drukke dag als deze word je er wel een beetje gaar van, van de warmte (die meeviel deze keer moet ik toegeven) en de continue herrie.. Ik hoop eigenlijk dat het morgen wel over is en dat ik er voor het komende jaar weer vanaf ben :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weet precies wat je bedoelt.
de kinderen vinden het er heerlijk, maar als ouders ben je helemaal gaar na zo'n daagje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Offer helemaal eens. Binnenspeelplaatsen zijn killing voor de ouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Offer? Haha %#^%%!! autocorrectie! Ik bedoel: "Eens"
Omdat hoe dichter lengte en breedte bij elkaar liggen hoe gunstiger dat is voor het oppervlak.
Als je het overdrijft wordt het misschien duidelijker trek van de ene meter 99 cm af en tel bij de andere 99 cm op; het wordt duidelijk dat 0,01 m X 1,99 m nooit een vierkante meter wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer het zelf uit: begin met een stuk papier van 10x10 cm, knip 2cm van een kant af, en leg dat aan de andere kant er bij: dan zie je dat je wat over houdt: een stukje van 2x2cm ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je 20 cm. van de lengte afhaalt, hou je over 0.80 cm bij 1.00 cm. Plak je nu 0.20 cm bij 1.00 cm. aan de zijkant krijg je 0.80 cm. bij 1.20 cm. + 0.40 cm bij 0.40 cm die er nog uitsteekt.

Toegevoegd na 13 uur:
Door mijn enthousiasme om vraagsteller een beter inzicht te geven, de tekening niet correct gemaakt. Is inmiddels veranderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat 4/5 van 120 geen 100 is. Je kunt vermenigvuldigen niet met optellen vergelijken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je 20 cm van de lengte verlegt naar de breedte dan verleg je 80 cm van de breedte en niet 100 cm. Je houdt dus een oppervlakte van 100x80 = 8000 cm^2 over en voegt daar 80x20 = 1600 cm^2 er aan toe dat wordt dus 9600 cm^2 = 0,96 m^2 en niet 1,2 m^2. Teken maar!