Hoe bereken je de kwadratische formule van een parabool als je alleen een serie coördinaten hebt?

Ik heb hier voor me zeven coördinaten liggen, die samen een parabool vormen. Hoe bereken ik uit deze coördinaten wat de formule is van deze parabool?

Toegevoegd na 11 minuten:
Een paar coördinaten zijn:
(-3,0), (-2;-7,5), (-1,-10), (0;-7,5) en (1,0)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

(-3,0), (-2;-7,5), (-1,-10), (0;-7,5) en (1,0)

(toevallig heb ik hier morgen een repetitie over dus even een leuke oefensom :P)

een kwadratische vergelijking = ax² + bx + c = y

in dit geval heb je de x = 0, 0 is in de wiskunde het mooiste getal dat er bestaat.
(ik gebruik . voor vermenigvuldiging, anders raak je in de war met x)

dus a . (0)² + b . (0) + c = -7.5
c = -7.5

Nu je de c hebt kun je verder gaan.

ax² + bx - 7.5 = y

laten we de -3 nemen, lijkt me een makkelijk getal.
a . (-3)² + b . (-3) - 7.5 = 0
9a - 3b - 7.5 = 0
7.5 -->
9a - 3b = 7.5

nu nemen we de 1 als coördinaat, die lijkt me ook wel makkelijk.

a . (1)² + b . (1) - 7.5 = 0
a + b = 7.5

nu ga je ze gelijkstellen

9a - 3b = 7.5 |1|
a + b = 7.5 |-3| geeft

-3a -3b = -22.5

9a - 3b = 7.5
-3a - 3b = -22.5 -

12a = 30
a = 2.5

9 . 2.5 - 3b = 7.5
22.5 - 3b = 7.5
3b = 15
b = 5

dus nu je de a, b, c hebt heb je de formule:

2.5x² + 5x - 7.5 = y

ter controle voeren we 1 van de coördinaten in. -2 lijkt me wel leuk.

f (-2) moet geven -7.5
klopt dat? f (-2) = -7.5
Zo lost u dit dus op?

Trouwens, bedankt voor de som, nu weet ik zeker dat ik het ook goed doe op de repetitie :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mocht dit onduidelijk zijn of snapt u enkele stappen niet dan vertel ik er graag meer over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In welke klas zit je? misschien dat je dat gelijkstellen nog niet hebt gehad namelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah ja ik zit op 4 vwo :p en dit krijg je bij wiskunde b.
Nou even wat 4e klas stof uitleggen dan maar (ik denk trouwens niet dat dit de manier is voor op de toets eigenlijk :p maar dit moet hij wel goed rekenen) Je krijgt 9a -3b = 7.5 en -3a -3b = -22.5
Zo kan je er niet veel mee. Je moet proberen die b of a weg te werken. Daarom heb ik een factor -3 gebruikt zodat je -3b en -3b hebt. Dan moet je ze aftrekken van elkaar, zo werk je die b namelijk weg. -3b - -3b = .
Zo houd je alles over 9a - -3a = 12a. 7.5 - -22.5 = 30
a = 2.5
Daarna voer je die a in bji 9a -3b = 7.5, dat kun je dan ook even uitrekenen en zo kom je aan de a en de b.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor het vermenigvuldigen kun je beter * gebruiken. Dit is nog duidelijker dan . of x.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmm goed plan, zal ik voortaan doen ja