Kunnen eenden tellen ??

Een eend legt 13 eieren. Als je een ei weg haald mist hij deze. Is dit dan ook een bewijs dat een eend kan tellen???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (6)

nee, eenden kunnen niet tellen.
je kan er maar zo vijf pulletjes bijschuiven, mits van gelijke grootte.]
ook beginnen ze met 12 pulletjes, en eindigen ze met weinig tot niets, en ze blijven er blijmoedig onder.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat heerlijk simpel om een eend te zijn :) +1
Pieter2011
12 jaar geleden
Door je antwoord heb je "verraden" waar je vandaan komt... Het woord "pulletje" komt in Van Dale niet voor omdat het Noord Hollands dialect is. (Enige uitzondering is waarschijnlijk het bierpulletje, maar dat bedoel je vast niet).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pulletje is bij mijn weten (maar ik ben Brabantse, dus kan me vergissen) een jonge eend. De vraag gaat over eieren.
Rieneke1
12 jaar geleden
nee, de vraag is of eenden kunnen tellen.
als ze de pulletjes niet kunnen tellen, zal dat ook met de eieren niet lukken lijkt me.
en ik kom toch echt uit zuid-holland :)
Ooit zag ik een eend met 11 jongen, toen kwam er een grote snoek, en weg was een eendje, direct zag ik de moeder zoeken en ik hoorde haar roepen, na wat nerveus heen en weer gezwommen te hebben, ging ze verder met 10 jongen.
Ze miste dus wel dat ene jong, maar misschien gaf dat jong nog even een noodsignaaltje, of ze kunnen inderdaad toch tellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dat is een alarmreactie van 1 minuut, dan is het al weer over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt wel maar is dat dan gebaseerd op het kwijt zijn van één van de elf exemplaren, of omdat ze dat individu mist?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh als ik zoiets zou zien zou ik echt helemaal overstuur zijn!! Ik kan daar echt niet tegen, zo zielig. M'n moederhart breekt!!!
Nee ze kunnen niet tellen natuurlijk en zeker niet tot 13. Maar ze weten denk ik wel hoe de kindertjes eruit zien ook al lijken ze voor ons allemaal hetzelfde. Wij weten ook hoe onze 13 kindertjes eruit zien als we er al zoveel hebben tenminste (wat God verhoede), maar voor een Aziaat zien onze 13 kindertjes er allemaal hetzelfde uit.
12 jaar geleden
Kan wel, lijkt me niet. Ze zou dan de eieren één voor één moeten tellen. Dat lijkt op rekenen. Doen eenden dat?

Er zijn andere mogelijkheden, die mensen ook kennen.
1. Het kan zo zijn dat ze een indruk heeft van 'omvang', net zoals jij het verschil ziet tussen een lege, half-lege, bijna-volle of volle kist met appelen (zonder te tellen dus). Een omvang die hoort bij 11, 12 of 13 eieren. Hé, het is minder!

2. Het kan ook zijn dat er een soort fotografisch geheugen is. He, dit plaatje is anders!

3. Of dat ze alle eieren per stuk 'kent' net als een leraar die direct een kind in de klas mist (ook zonder te tellen).

Nog meer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze liggen vast in een patroon. Een ei minder, verbreekt dat patroon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed punt.
De slimste vogels in Nederland zijn kraaien. Die kunnen tot zes tellen. Dat is uitgeprobeerd door met zes man een schuilhut in te gaan en er met vijf man uit te komen. Uit het gedrag van de kraaien blijkt dan dat ze weten dat er nog iemand binnen is. Doe je deze truc met zeven man dan raken ze de tel kwijt.
Eenden zijn minder slim dan kraaien, dus die kunnen zeker niet tot dertien tellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vogels (ongeacht wat voor soort) weten altijd of hun legsel verstoord is doordat het patroon van de eieren veranderd is. Dat kan ook zijn wanneer de eieren niet zijn weggehaald, maar alleen wat anders zijn gelegd. Vogels kunnen wel dat patroon onthouden, maar ze kunnen niet tellen. Hoewel het wel klopt dat hele slimme vogels zoals kraaiachtigen wel een klein beetje kunnen tellen.

Als de eieren uitgekomen zijn, is dat patroon weg. Verdwijnt er een jong, dan merkt moeder dat doorgaans niet. Tenzij de omstandigheden op een of andere manier argwaan opwekken: de eend merkt dat er in de buurt een snoek of een kraai is die op de jongen aast, of een pulletje maakt veel herrie en dat houdt ineens op, of de moeder ziet toevallig dat er iets gebeurt. Is dat niet het geval, dan merkt ze niks, totdat er nog maar een of twee jongen over zijn. Gebeurt daar iets mee, dan mist ze die wel.

Hetzelfde geldt voor veel meer dieren: honden, katten, knaagdieren, noem maar op. Zolang er nog jongen achterblijven, mist de moeder het verdwenen jong niet.