kan je allergisch zijn voor suiker. en wat mag je dan eten?

ik hoorde me vriendin zeggen dat ze iemand kent die allergisch is voor suiker, maar dan vraag ik me af wat kan je dan eten. In alles zitten volgens mij suikers.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In vet veel zit suiker ja. Vervelend als je allergisch zou zijn :S
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn beste vriendin is allergisch voor melk en ik was gister jarig, nou echt in ALLES zit melk (voor een verjaardag dan) zelfs in chips 0.o..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is echt niet zo dat overal melk in zit hoor, en gelukkig maar, anders zou het een ramp zijn voor alle mensen met een lactose-intolerantie (het merendeel van de mensen op aarde), alle veganisten en vooral ook voor de koeien.

Het is wel zo dat je het in Nederland in erg veel bewerkt voedsel tegenkomt (tja, je moet toch wat met dat zuiveloverschot), en inderdaad ook in de meest onverwachte producten.
Maar van de meeste producten zijn er merken die er melk doorheen gooien, maar zijn er ook merken te vinden die zuivelvrij zijn.
Ook hierbij vind je weer extra veel keuze in biologische/natuurvoedingswinkels; zelfs zuivelvrije "melk"chocola, ijs en namaak-kaas. Je vindt ook veel zuivelvrije producten in Aziatische winkels (doordat Aziaten vaak niet tegen melk kunnen).

Antwoorden (7)

Ja dat kan. Voor die mensen worden speciale producten gemaakt zoder suiker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig zit niet overal suiker in.

Als je zo natuurlijk mogelijk eet, dus geen bewerkte producten, dan kun je heel goed een dieet volgen zonder suiker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt allergisch voor suiker in de zin dat je er jeuk en bulten van krijgt en benauwd wordt, bestaat voor zover ik weet niet. Er zijn wel veel mensen die (beweren dat ze) hyperactief worden van te veel suiker of die (beweren dat ze) geraffineerde suiker slecht verdragen.
En verder zijn er natuurlijk mensen die suikerziekte hebben, wiens lichaam de suikerspiegels in hun bloed niet goed kan reguleren.

Er zijn veel suikervrije producten te koop, de gemiddelde grote supermarkt heeft tegenwoordig een aardig assortiment.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt niet allergisch zijn voor suiker. Kristalsuiker is sacharose. In je lichaam valt dit uiteen in glucose en fructose, beide lichaamseigen stoffen. Ook sacharose is een stof die van nature voorkomt in suikerbieten en suikerriet. Tot voor kort meenden mensen dat kinderen druk konden worden van suiker en kleurstoffen. Ook dit is niet waar gebleken in onderzoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je allergisch zou zijn voor suiker, dan was je allang gestorven van ellende of wat voor gevolgen die allergie ook heeft. Suikers zitten in heel veel natuurlijke voedingsmiddelen en alle andere koolhydraten worden omgezet in suikers zodat ze door het bloed kunnen worden opgenomen. Jijzelf loopt letterlijk op één van die suikers: glucose. Zonder glucose overleef je nog geen 10 min. Vooral je hersenen kunnen absoluut niet zonder, het zijn echte grootverbruikers.

Suiker heeft effect op je lichaam, maar dat heeft water ook, cafeïne of vet bijv. daarom eet en drink je juist!

Toegevoegd na 58 seconden:
Ik heb het dus NIET eens over toegevoegde suiker, niet dat het enig verschil maakt trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet onderscheid maken tussen toegevoegde bietsuiker/rietsuiker en natuurlijke suikers die van nature in veel voedsel zitten.
Bietsuiker (gewone suiker) en rietsuiker zijn zoetstoffen die aan veel bewerkt voedsel worden toegevoegd, en deze zie je dan ook in de ingrediëntenlijst. Van nature aanwezige suikers zie je niet terug in de ingrediëntenlijst, maar in de lijst met voedingsinformatie (waar ook staat hoeveel vet iets bevat, etc.)

Ik heb nog nooit gehoord van een allergie voor suiker, maar het zou natuurlijk kunnen dat het wel bestaat maar heel zeldzaam is.
Wel is het zo dat toegevoegde suiker niet gezond is, en dat er aardig wat mensen zijn die deze stof vermijden, omdat door die grote hoeveelheden toegevoegde suiker je bloedsuikerspiegel op hol kan gaan slaan. Het lichaam van een deel van deze mensen reageert ook echt heel slecht op veel toegevoegde suiker.

Suiker wordt aan veel producten toegevoegd, zelfs aan dingen die niet zoet smaken, zoals sommige groenten uit blik. Maar er zijn ook talloze dingen zónder suiker. Natuurlijk alle onbewerkte voedsel, zoals groente, fruit, granen, peulvruchten, noten, zaden/pitten. Als je zelf daarmee kookt, krijg je dus geen toegevoegde suiker binnen.
Aan bewerkt voedsel zit vaak suiker toegevoegd, maar er zijn ook merken die dat niet of nauwelijks doen. Biologische producten zijn vaker suikervrij, en bevatten dan geen toegevoegde zoetstoffen, of andere zoetstoffen zoals rijststroop. In biologische/natuurvoedingswinkels kan je zelfs snoep vinden zonder biet- of rietsuiker.

Voedsel zonder van nature aanwezige suikers, bestaat er maar weinig. Als je alleen voedsel zonder deze suikers zou moeten eten, kan je nooit gezond blijven, omdat dan ook de meeste onbewerkte voedingsoorten afvallen, zoals fruit, granen, groenten. Wat overblijft zijn oliën en misschien sommige koolhydraatarme voedselsoorten als vlees of vis. Een allergie voor suikers lijkt me praktisch onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je hypoglycamie?
Misschien heb ik t niet goed gespeld
Maar dan plas je meer suiker uit dan erin komt als reactie op suikerinname
Je lichaam voert de suiker dan snel af als je die eet
Hoe meer suiker erin dan nog meer eruit
Suikerspiegel daalt dan snel en je voelt je ziek
En moe heel erg moe
Vitamientje