Waarom slaan giraffen hun nekken om elkaar heen?       [foto]

In Dierenpark Amersfoort sloegen de giraffen hun nekken om elkaar heen. Soms ging dat wat ruw; dan leek het of ze met hun nekken een zwaardgevecht hielden. Soms ging dat heel "lief"; dan vleiden ze hun nekken tegen elkaar, alsof ze aan het knuffelen waren.

Als het twee giraffen waren, zou het ofwel baltsgedrag (mannetje en vrouwtje), ofwel een rangordegevecht (mannetje en mannetje) geweest kunnen zijn. Hier waren echter drie giraffen bezig.

Wat waren deze giraffen aan het doen, en waarom?

Picture for question
Cryofiel
11 jaar geleden
in: Biologie
6.4K

Antwoorden (2)

Bij dieren waarbij meerdere mannetjes in een groep leven, wordt regelmatig door rituele gevechten bepaald wie de sterkste is.

Bij giraffes (Giraffa camelopardalis) gebeurt dat met een potje nekworstelen. Ze strekken hun nek zo lang mogelijk uit, en als ze even lang zijn, draaien ze met hun lange nekken om elkaar heen.

Met hun kop proberen ze tegen de schouders van de ander te slaan. Wordt de strijd echt serieus, dan gaan de giraffes met hun voorpoten uit elkaar staan, om het evenwicht niet te verliezen.

Na een tijd vechten, komt er een winnaar uit de bus. Omdat hij bewezen heeft de sterkste te zijn, mag de winnaar met de paringsbereide giraffewijfjes paren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na deze krachtmetingen gaan de mannetjes over tot paringen en dat doen ze dan meestal met andere mannetjes. De giraffen hebben dus niet enkel een krachtmeting maar raken door het nekken ook seksueel opgewonden. Erg goede observatie.