Blijven mensen in de loop der tijden,zich ook altijd automatisch verder ontwikkelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Antwoorden (10)

ja, of het een ontwikkeling ten positieve is is natuurlijk per geval de vraag en de snelheid kan ook varieren, maar ontwikkeling is onontkoombaar.... zelfs bij de amish
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet altijd.

Maar zo lang de mensheid bestaat, zal ze evolueren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Automatisch denk ik niet, ze moeten er wat voor doen. Ik hoop dat de mensheid zicgh de goede kant ontwikkelt, zeker weten doen we het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker weten, de mens wil van nature altijd meer, dus ook in de ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mensheid is de enige diersoort die cognitieve altruisme kent. In het kort gezegd komt het hier op neer dat wij de zwakste in de samenleveng extra beschermen. Dit socicale gedrag betekent dat we snelle evolutie uitbannen door zwakheden in onze genen toe te staan. Evolutie is een verhaal van waarom. En het antwoord is altijd omdat.

Waarom heeft een vis geen benen? Omdat hij die niet nodig heeft maar wel vinnen om vootuit te bewegen.

De mensheid is geevolueerd tot een hoog sociale diersoort (al zou je soms anders denken). Delen van informatie voor het algemene nut is de reden waarom wij de dodelijkste pact hunters op Aarde zijn.

Momenteel is de mensheid aan het realiseren dat er vele manieren van informatiedeling mogelijk is dan ooit tevoren. De informatie toevoer is echter nu zo dramatisch hoog dat we het zelf allemaal niet meer begrijpen. En dus moet er iets gaan geven. Wat?... De toekomst zal het leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk van niet, een mens is en blijft een mens. Het zal heus geen wondermens ofzo worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang de denkende mens bestaat is hij -voor zover vast te stellen- niet echt veranderd.
De problemen bij de oude Grieken , de Romijnen en bij ons zijn ongeveer hetzelfde, we weten wel beter ziekten te bestrijden maar het najagen van rijkdom, macht en sex is
niet veranderd, alleen de wijze waarop.
Oua intelligentie zijn we ook al niet veel verder gekomen , we weten meer maar weten daarmee steeds minder goed om te gaan, Vroeger wist men minder maar wist men kennis veel beter te benutten.
Ik sta nog wel eens versteld van de doordachte constructies van onde voorvaderen.
Het lijkt wel of het kennen en kunnen zich soms tegengesteld ontwikkelen.
Vroeger had je computers met 4 KB en een Z80. (<<1MHz en 8bits))
Daar kon je verbazend veel mee.
Nu hebben we computers met meer dan 1TB en >3GHz( en 64 bits of is het al 128?)
Het eerste systeem werd zeer goed benut en daarom konden we daar veel mee.
Het laatste systeem loopt vaak vast (dat bestond vroeger haast niet) en kan in verhouding tot het eerste systeem echt heel weinig.
Bij de mens zelf lijkt zich een dergelijk proces af te spelen.
Hoe meer we kennen, hoe minder we kunnen.
Om iets te kunnen met wat we kennen moeten we mentaal groeien en deze groei staat in geen enkele verhouding met onze technische ontwikkeling.
Nog steeds loop je bedelaars tegen het lijf en steekt men elkaar lek, soms letterlijk om NIETS.
We groeien pas echt als we wijsheid en liefde in ons laten groeien en ruimte geven.
Doen we dat niet , dan ontwikkelen we onszelf in feite niet.
Dit is een eigen mening, tegen welke ik echter dagelijks aan loop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens evolueert al sinds onheugelijke tijden en heeft zich aan zijn omgeving moeten aanpassen om te kunnen overleven.
De omgeving zal zich blijven veranderen en dus zal de mens moeten blijven evolueren.
Ontwikkelen heeft in zekere zin met evolutie te maken, maar ook met educatie en ontplooing. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat een mens zicht niet verder zal ontwikkelen. En dat zal misschien wel steeds sneller gaan dan (heel) vroeger. Als je de ontwikkelingen ziet over de laatste 100 jaar, dan is deze meer dan de 100.000 jaar daarvoor. Dus maak je buik maar nat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo lang je blijft leven (werken, contacten onderhouden en uitbreiden, feesten enz.) zul je weer nieuwe situaties meemaken en meningen van anderen horen.
Al die indrukken leiden tot bepaalde vormen van kennis en je contacten zorgen er voor dat je over zaken gaat nadenken waar je zelf niet zo snel zou zijn opgekomen.
Dit leidt dan tot diepere en betere inzichten.
Tel je dat bij elkaar op dat kun je stellen dat mensen zich gedurende hun leven gewild of ongewild steeds verder ontwikkelen. Wat je uiteindelijk doet doe je dan ook steeds beter, efficienter en geroutineerder.
Op sport en fysiek gebied zijn de grenzen natuurlijk eerder bereikt maar sommigen verliezen ook tijdens hun leven weer capaciteiten dus het kan ook stoppen en achteruit gaan bij Altheimer bijvoorbeeld of dementie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien het in de categorie biologie staat neem ik aan dat je een evolutionair antwoord zoekt. Het antwoord daar op is: ja. De mens evolueert altijd door. Het is nu wel zo dat de mens in door ontwikkelingen van maatschappij en gezondheidszorg meer overlevingskans heeft. Dit zorgt er alleen voor dat de evolutie een stuk langzamer gaat. Er zijn nog steeds eigenschappen die je overlevingskans groter vergroten. Stel je bijvoorbeeld een heel goed immuunsysteem voor. De kans dat we dood gaan aan een of andere ziekte voor we voor nageslacht hebben gezorgd is misschien laag maar hij is nog steeds aanwezig. Dit houd is dat nog steeds mensen met een beter immuunsysteem meer kans op nageslacht hebben. Hierdoor groeit de hoeveelheid de "genepool"met deze eigenschap wel. Het antwoord is dus ja alleen het gaat trager!