Hoe kan alcohol iets disinfecteren?

hoe stel ik mij dat voor? Eten de moleculen de bacterien op? geen ingewikkelde scheikundige taal, aub!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Bacterieen hebben een celwand om zich heen. Als die kapot gaat, lopen ze leeg en gaan ze dus dood.
Alcohol van een hoog percentage (boven 70%) vernietigt die celwand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks!

Andere antwoorden (2)

Bacteriën zijn kleine beestjes. Wanneer ze (tijdelijk) in zo'n hoog percentage alcohol leven, gaan ze dood. zou bij mensen ook het geval zijn. (maar dan heb je wel iets meer alcohol nodig)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
cellen gaan dood in alcohol mits de inwerktijd meer dan 5 minuten bedraagd, dat komt omdat alcohol de inhoud van de cel als hetware eruitzuigt door verschil in osmotische druk.
Een virus gaat niet dood in ethanol het vormt een membraan dat bestand is tegen ethanol, dus alchol daarom wordt er altijd water aantoegevoegd zo'n 20 tot 30% dat water lost het membraan op en wordt de inhoud door de alcohol gedood.
alcohol is eigenlijk het beste middel maar is bijv brandbaar dus niet altijd toe te passen

GERRIT
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet door verschillen in osmotische druk:
Het celmembraan rond een bacterie bestaat uit lipiden. Alcohol lost deze lipiden op, waardoor het membraan uiteen valt. Daarna heeft de alcohol vrij toegang tot de eiwitten in de bacterie en maakt deze kapot (die veranderen van vorm en worden inactief) zodat de bacterie doodgaat.
Die osmotische druk ontstaat wel, maar dat komt doordat het kapotte celmembraan water door kan laten en niet doordat de alcohol een andere osmolaliteit heeft.