Hoe heet het oprolbare kleedje wat vroegere automodellen voor de grill hadden om de motor warm te houden?

Je zag in de 50 en 60er jaren vanv vorige eeuw menige auto met een dergelijk "slabbetje" voor de radiator om de motor bij koud weer niet te koud te laten worden. Vrachtwagens hadden ze ook. Ik zoek foto's van dergelijke frivole toevoegingen aan auto's omdat de tijdgeest er zo mooi aan is af te lezen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
1K

Het beste antwoord

In de vijftiger en zestiger jaren hadden veel auto's een rolhoes voor de radiateur. Met een kettinkje (en een kabeltje) kon je de “hoes” van achter het stuur optrekken of laten zakken. Het woord rolhoes laat het niet meteen vermoeden, maar het was eigenlijk niet een echte “hoes” (die ergens omheen zit), maar een soort ondersteboven aangebracht rolgordijntje voor de radiateur. Vlak tegen de radiateur aan, dus van buiten niet zichtbaar, omdat de grill het zicht op de radiateur belemmert. Zo’n rolhoes werd vooral gebruikt bij auto's die veel aan het stadsverkeer deelnamen en daardoor slecht op temperatuur kwamen. Als de hoes gedeeltelijk of geheel opgetrokken was (dus: afgerold!), blies er in het onderste gedeelte van de radiateur minder koude wind door de lamellen en zo werd het minst warme koelwater onderin de radiateur niet zo extreem afgekoeld.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?t=12289

Ik vermoed dat een slim uitgedacht koelsysteem en goede koelwaterthermostaat tegenwoordig het gebruik van een rolhoes behalve in extreem koude gebieden overbodig hebben gemaakt.

Daarnaast worden in koude gebieden dus ook nu nog uitwendige ‘dekjes’ op de grill aangebracht. Die zijn speciaal voor dat type auto gemodelleerd en niet echt oprolbaar, maar soms kan er wel een of meer gedeelten weggevouwen worden. En deze “winterdekjes” zijn vermoedelijk de fotogenieke accessoires die u in gedachten heeft. Maar hoe de vakman die hier noemt, dat weet ik niet.
Even “winterdekje” geprobeerd, en zo kom ik met “winter grille cover” dicht bij het vorige antwoord.
Dus mijn inzending eindigt bij “winter grille covers”. Dat geeft meer dan voldoende zoekresultaten.

Opgemerkt zij nog dat veel hedendaagse auto’s boven de bumper slechts een kleine zichtbare luchtdoorlaat hebben, terwijl er toch een flinke radiateur achter staat. de luchtstroom wordt deels onder de bumper langs aangezogen door de koelfan (meestal met nog een afzonderlijke airco fan erbij). Op die modellen kun je dus ook slechts een klein dekje aanbrengen, en dat oogt goed, maar houdt niet alle kou weg.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een stuk karton was voor de " covers " al een remedie tegen een te felle afkoeling.Deze werd tegen de radiator bevestigd, deels of geheel.

Andere antwoorden (1)

Die heten "Vehicle Grill Covers"
http://www.alaskatent.com/covers/grillcovers.html