Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoezo demp je een wapen wanneer je hem langer maakt?

wanneer je zo'n demper op je wapen zet word hij langer maar hoe gaat dat precies in zijn werk dat wanneer je schiet dat hij stiller word?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
733

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat komt omdat de stootsgewijze uitstroom van het gas (dat ontstaat bij de verbranding van het kruit) wordt afgevlakt tot een meer regelmatige flow. De piek vlakt af door de weg die het gas aflegt langer te maken. De gassen botsen tegen elkaar en dempen zich uit.

Hetzelfde gebeurt bij een verbrandingsmotor. Daaruit stroomt het gas ook schoksgewijs naar buiten. Zonder uitlaatpijp maken verbrandingsmotoren heel veel lawaai. In de knalpijp van een brommer of de uitlaat van de auto wordt de snelheid regelmatiger.
De uitstromende gassen moeten de aanwezige lucht wegduwen. Als dat langzaam gaat kost dat minder energie en maakt het minder lawaai. Als je een ballon lek prikt duwt de lucht in de ballon de aanwezige lucht opzij. Dat kost energie en veroorzaakt lawaai.

Dit uitdempen kost wel energie. Zonder uitlaat zal een auto iets harder rijden en de kogel uit een geweer zal iets verder terecht komen zonder demper.
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mijn vorige antwoord werd geheel terecht verwijdert want ik had war doms gedaan:s maar nu het antwoord : door dat je aan het eind van de loop van een wapen, een geluidsdemper schroeft die de opgebouwde druk weer reduceert naar normale druk. Dit gebeurt door dat de lucht/gassen niet meteen de loop uitkomen maar eerst via een omweg op normale druk worden gebracht. Die "omweg" is de geluidsdemper, er zijn veel verschillende soorten bijv dmv schotjes te plaatsen ontstaan er wervelingen die de druk doen afnemen. Ik probeer nog wat foto's voor je te vinden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding