Hoe kan een secondewijzer precies elke seconde tikken bij een analoge klok?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
1.2K

Antwoorden (2)

Dat kan zo precies omdat er een wieltje in de klok (de onrust) in een zeer precies tempo heen en weer draait. Kijk naar het volgende filmpje, dat wieltje heet in het Engels 'balance'.
9 jaar geleden
Dat kan-ie dus niet. Eeen secondenwijzer tikt _ongeveer_ elke seconde. Gelukkig zijn moderne uurwerken nogal goed, en dus zul je het verschil niet snel merken, Maar als het op langere perioden aankomt, is er een extern mechanisme nodig.
Kijk maar eens op een stationsklok. Daar lopen de secondenwijzers iets voor. Als de secondenwijzer bovenaan is, blijft hij wachten op het centrale signaal, dat aangeeft dat de volgende minuut begonnen is.