Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen zonnepanelen werken als er geen elektriciteit is?

Misschien is er binnenkort te weinig stroom in Belgie, maar ik heb zonnepanelen, dus ik voorzie mijn eigen. Doch, de omvormer die aangesloten is moet eerst opspringen vooraleer er zon --> stroom omgezet kan worden, werkt deze omvormer zelfstandig (gevoed door de zonnepanelen) of moet deze eerst door een aangesloten bron geactiveerd worden vooraleer te kunnen werken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
930
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dit kan en mag niet. Die zonnepanelen kunnen de frequentie van het lichtnet namelijk niet zelfstandig regelen. Als je zonnepanelen dus niet zouden uitschakelen op het moment dat de netstroom wegvalt zou al je elektrische apparatuur stuk kunnen gaan.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De omvormer geeft de zonnepanelen energie pas door als er een netstroom puls van 50hz wordt gedetecteerd. Geen netstroom is ook geen zonnepanelen stroom.
De zonneenergie moet immers gesynchroniseerd zijn met de netstroom frequentie, maar het is bovenal een veiligheidsaspect. Als de stroom uitvalt door b.v. sluiting, zou er spanning op de installatie blijven staan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als nu de installatie opstaat en ondertussen valt de netspanning weg, blijft de PV installatie dan nog doorwerken en heb ik zo dan mijn eigen elektriciteit
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals gezegd: "Als de stroom uitvalt door b.v. sluiting, zou er spanning op de installatie blijven staan."
De PV installatie schakelt dus onmiddelijk uit als de als de netspanning wegvalt !

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding