Kan je een zuigermotor op bier, wijn en sterkdrank laten draaien?

Ik weet dat er auto,s zijn die op ethanol kunnen rijden.
Ik ben benieuwd of een auto bijvoorbeeld ook op bier, wijn en sterkdrank kan rijden.

een jaar geleden
in: Techniek
1.7K
crispy
een jaar geleden
Het percentage water in al die dranken is erg hoog, en alle water moet verdampen hetgeen veel energie kost.
Pure alcohol is geen probleem, daar krijg je een zuigermotor wel mee aan de praat. Maar alcohol met minstens 50% water erbij wordt niks.
LeonardN
een jaar geleden
@VGraaf Het is me niet duidelijk of je nu vraagt naar de combinatie van de dranken, of de losse dranken.
Enkel bier en enkel wijn zal sowieso niet lukken.
Sommige sterke drank is bijna pure ethanol, dus daar zal het wellicht wel mee lukken als het met pure ethanol ook lukt.

Antwoorden (1)

Nee, daarvoor ie het alcoholpercentage te laag.
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
Welk percentage zou je dan nodig hebben? Er zijn dranken die 90-96% aantikken, een druppel bier en en een druppel wijn erbij per liter zou dat percentage praktisch onaangetast kunnen laten.
https://www.alletop10lijstjes.nl/10-sterkste-dranken-met-het-hoogste-alcoholpercentage
crispy
een jaar geleden
@LeonardN dat zal best... maar als ik de keuze had zou ik dan geen dure sterke drank gebruiken maar industrieel spul zoals spiritus e.d. Dat scheelt nogal in de kosten.
LeonardN
een jaar geleden
@crispy
Waarom richt je die reactie naar mij en niet naar de vrager?
tinus1969
een jaar geleden
Naast de grote hoeveelheid water is ook de suiker niet echt goed voor de motor.
Thecis
een jaar geleden
@LeonardN
Een druppel erbij zal nooit een probleem zijn. Dat verdun je weg (uitgaande van een vol genoege tank). Maar de vraag us of de motor op bijvoorbeeld wijn kan lopen. Dat is hetzelfde als vragen of een benzinemotor op diesel kan lopen en zeggen dat een druppeltje diesel geen kwaad kan. Maar als je de tank vult met diesel sta je erg snel stil. Oftewel, de motor kan niet op diesel lopen (analogie, een motor gaat niet op wijn e.d. lopen).
LeonardN
een jaar geleden
@Thecis Ik denk dat je mijn insteek en interpretatie van de vraag niet doorhebt. Ik ga ervanuit dat het met 96% sterke drank + druppel bier + druppel wijn lukt.
Dat is in mijn ogen namelijk de vraag.
Hoewel je die ook anders kan lezen. "Maar de vraag us of de motor op bijvoorbeeld wijn kan lopen."
Nee, niet zoals ik de vraag lees. Kan je een zuigermotor op bier, wijn en sterkdrank laten draaien? Welke een andere vraag is dan. Kan je een zuigermotor op bier OF wijn OF sterkdrank laten draaien?
tinus1969
een jaar geleden
@LeonardN ik denk dat je de vraag overinterpreteert door het onderscheid bier wijn OF sterke drank versus bier wijn EN sterke drank. Vraagsteller lijkt vooral geïnteresseerd in het algemene principe of je benzine kunt vervangen door alcoholische drank.
LeonardN
een jaar geleden
Prima, maar dan blijft mijn eerste reactie evenzo relevant.
Het lijkt mij namelijk door het hoge percentage dat je in sterke dranken kan vinden, het percentage niet het probleem kan zijn.
tinus1969
een jaar geleden
@LeonardN klopt, je eerste reactie is to the point. Overigens is in het dagelijks spraakgebruik ‘sterke drank’ vooral jenever, vodka, etc met percentages van 30-40%.