Zijn goede geesten knalvast?

Met Oud en Nieuw wordt vuurwerk afgestoken. Ik heb ooit begrepen dat dit gebruik afkomstig is van het bijgeloof om met knallen de boze geesten te verdrijven.

Het is dan natuurlijk de bedoeling dat alleen de boze geesten worden verdreven, en dat de goede geesten blijven.

Worden goede geesten niet bang van die knallen?

Picture for question
13 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Woeoehaaaaaaaaaaaaaahahahahahaha +!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en ik altijd maar denken dat jij heel erg tegen die paranormale zaken was...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geestige vraag! +
Annswers
13 jaar geleden
mooie vraag om het jaar in te luiden
Cryofiel
13 jaar geleden
Hihi, nee hoor. Ik vroeg het me gewoon af toen ik las waar dat knallen ooit vandaan kwam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee ;-)
Ik las wat oude vragen en antwoorden en daar vond ik een behoorlijk heftige dialoog tussen jou en als ik het wel heb Gdanonym, zal je je vast nog wel herinneren. Vandaar dat ik dat opeens dacht.

Antwoorden (8)

ik denk dat de boze geesten een slecht geweten hebben.
Je bent toch ook niet bang voor een boete als je niet te hard rijd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alsof die geesten niet beter weten. als wij al snappen dat vuurwerk in principe niet gevaarlijk is, waarom zou het dan wel de geesten wegjagen die uit de dode wij zijn gekomen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Niet gevaarlijk?
Honden hebben schrik van vuurwerk ... Kleine kinderen hebben schrik van vuurwerk ... Dan hebben alles wat goed is schrik van vuurwerk ... Gewoon geen vuurwerk maken ...!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De goede geesten worden er ook mee verjaagd vandaar dat er vaak van die vreselijke ongelukken met vuurwerk gebeuren; dat is heus niet voor niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb begrepen dat alle GG zich op oudejaarsdag om 16.00 uur in een ondergrondse geluiddichte bunker begeven en er niet eerder uitkomen,dan wanneer het geknal is afgelopen. Dat verklaart ook,waarom er tijdens het afsteken van vuurwerk zoveel ongelukken gebeuren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor zover ik kon vinden worden met de knallen de boze geesten verjaagd en tegelijk de goede geesten GEWEKT zodat ze verwelkomt kunnen worden.

Zie link, er staat niet bij of je ze weer wegjaagt als je te lang doorknalt
amigo
13 jaar geleden
een geest jaag je niet weg met vuurwerk dat is gelijk je zij bijgeloof.
En trouwens een boze geest komt je alleen opzoeken als je hem hebt opgeroepen (met geesten oproepen).
of als je iemand hebt vermoord en hij/zij een geest word .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geesten zowel de goede als de kwade zijn knalvast, het is de mens die gedreven door bijgeloof en ongegronde angsten, denkt ze te kunnen weg te jagen door het afsteken van vuurwerk, hierdoor krijgen ze weer wat gemoedsrust doordat ze denken er zelf enige invloed er op te kunnen hebben.
Het is ook de onmacht van de mens om in geesten te geloven, dus dan maar beter voor de zekerheid alles weg jagen.
Niet geschoten is altijd mis.................................