waarom vragen wij als mens ons dingen af?

wat is het nut? vanwaar de aandrang? is het aangeleerd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vraag mij af waarom je je dat afvraagt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
overdeflos ;-)

Het beste antwoord

Dat zit in ons, altijd beter willen zijn/worden.

We willen als God zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en god weet alles?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep.

Andere antwoorden (8)

Omdat de mens kan denken. En wie kan denken, gaat denken en zich dingen afvragen.

Mens heeft de drang, om zich te ontwikkelen. Heeft met evolutie te maken; de sterksten en meest ontwikkelden blijven het best in leven. Wie zich het meest ontwikkeld heeft, maakt dus de beste kansen.

overleven moet je tegenwoordig misschien wat minder letterlijk nemen, maar het is wel zo dat de meest ontwikkelden het meeste kans hebben op een succesvol leven.
13 jaar geleden
het is 1 van de nadelen van het hebben van een bewustzijn .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is net als met alle andere gedragingen een overlevingsmechanisme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beter begrip van de wereld waarin je verblijft vergroot je overlevingskansen.

Hoe beter je op de hoogte bent van hoe de wereld werkt, hoe beter je in kunt spelen op dingen in de wereld om je heen. Als deze kennis ook daadwerkelijk correct is, loop je bovendien minder risico dat je de verkeerde keuzes maakt op basis van verkeerde kennis.

Vuur is gevaarlijk. Als je dit weet, probeer je erbij uit de buurt te blijven. Echter, als je er achter komt hoe je het in bedwang kunt houden, kun je er gebruik van maken in je voordeel. Weten hoe je vuur kunt maken geeft je vervolgens nog meer opties.

Als je weet welke planten je kunt eten en welke niet, loop je minder risico om schadelijke stoffen binnen te krijgen. Echter, als je ook nog weet hoe die planten ontstaan, en wat je moet doen om deze planten opnieuw te laten groeien, kun je ook voor de toekomst proberen veilig te stellen dat je dan te eten hebt. Als je bovendien door hebt dat het planten van de betere zaden en het eten van de mindere zaden met de tijd betere opbrengsten oplevert (terwijl je misschien geneigd zou zijn om de betere zaden te eten, omdat die beter zijn), kun je er voor zorgen dat er met de tijd stabieler en meer voedsel voorradig is.

Als je weet welke dieren je kunt eten en welke gevaarlijk zijn, is dit ook handig. Als je echter ook weet wat de gedragspatronen zijn van deze dieren, kun je hiervan gebruik maken om de jacht beter voor te bereiden, en de risico's te verminderen.

Elk nieuw stuk kennis kan je overlevingskansen vergroten, als je weet hoe je er gebruik van moet maken. Als mens zijn we niet sneller, of sterker dan de meeste dieren waarop we jagen, maar zijn we wel beter in staat gebruik te maken van deze kennis. (Voor onze grootte hebben we buitenproportioneel grote hersenen, vergeleken met andere dieren.) Het is voornamelijk bij gratie van deze kennis dat we hebben kunnen overleven, en helemaal bij gratie van al deze opgemaakte kennis dat we kunnen leven in de omstandigheden waarin we nu leven. Omdat kennis dus zo belangrijk is geweest in de geschiedenis van de mens, is het een mogelijkheid dat de capaciteit tot het opnemen van nieuwe kennis een positieve selectie eigenschap is, en nu dus inderdaad ingeweven zit in het mens-zijn.

***Rest in reacties***
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nieuwsgierigheid,interesse,leergierigheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en waarom is de mens dan nieuwsgierig, geinteresseerd en leergierig? Als ik mag vragen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat je graag antwoord wilt op n vraag en daar over na kan denken en wat van leert of niet.en dan kan je door vragen tot je weet waarom je je dat af afvraagt.(als het onderwerp je je natuurlijk ligt waarover je je dat afvraagt.)
Dat komt voort uit intelligentie.
Dat geeft de drang dingen te willen weten en begrijpen.
Intelligente mensen zijn meestal leergierig, ze willen niet alleen het hoe weten, maar ook het waarom.
Vragen kinderen om het waarom om een redelijke reden (dus niet om te zeuren of onder iets uit te komen) probeer daar dan eerlijk antwoord op te geven.

Ook bij dieren is dat zo , hoe meer ze uitproberen hoe slimmer ze zijn EN worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat we een 'mind' bezitten. De mind heeft natuurlijk nut, het helpt ons leren, onthouden, tellen etc.. echter het wordt voor meerdere situaties ingezet, geheel onnodig. Zo begint de 'mind' allerlei vragen te stellen om de persoonlijkheid 'bezig' te houden. aangezien de persoonlijkheid het antwoord niet heeft (het zijn namelijk altijd waarom-vragen..), begint de persoonlijkheid kringetjes te lopen in zijn hoofd.. wanneer dat gebeurt is de persoonlijkheid ondergeschikt aan zijn 'mind'. terwijl de 'mind' de underdog is. De 'mind' hoort ondergeschikt te zijn aan de persoonlijkheid.. maar de persoonlijkheid is dat helaas vergeten, toen de 'mind' allemaal vragen begon te stellen..best wel jammer, en ook zielig, want heel veel mensen lijden hieronder!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat we ons vervelen ..................