Ik denk dat dat komt door onze wil om te winnen. Ik ben zelf verslaafd aan Mahjongg. Kan ik úren doen, en hij komt steeds nét niet uit, dus nog maar eens proberen, en nog eens en nog eens. Uitkomen lukt misschien 1 op de 100. En als ie gelukt is wil je nóg een keer, want wie weet komt ie weer uit :-) En zo blijft je doooooooooooooooooooooorgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn zo verslavend omdat we onbewust altijd maar beter willen zijn dan anderen.
We willen wel eens even laten zien we de beste is en lukt het niet, dan ga je door en door en door..............
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je er niet vanaf kunt blijven...
Het samenspel van leren, belonen en uitdaging kan heel mooi en boeiend zijn, zodanig zelfs dat je erdoor gepakt wordt en de wens blijft om het te herhalen, keer op keer...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat je computer spellen bedoelt.
Dit komt volgens mij door een aantal factoren.

Beter zijn dan anderen en jezelf steeds verbeteren is 1 van die dingen.

Maar het beloningssysteem speelt ook een belangrijke rol.
Als je een spel speelt waarbij je na bijvoorbeeld elk level of opdracht een beloning krijgt kan dit erg verslavend werken.
Je avatar (of wat dan ook) wordt steeds beter en je wilt steeds meer.

Als een spel er visueel goed uitziet of audiotief goed klinkt kan dit er ook aan bijdragen.

Als laatste denk ik dat het ook iets te maken heeft met de moeilijkheidsgraad van het spel.
Als het spel te makkelijk is zul je er waarschijnlijk gauw op uitgekeken raken. Idem dito als het te ingewikkeld is.

Ik zelf heb een tijdje Wold of Warcraft gespeeld wat deze aspecten geniaal heeft uitgewerkt, dus erg verslavend is.