Is het mogelijk een droom 's avonds weer te hervatten waar je 's morgens gebleven was toen de wekker ging?

Ik weet nog dat ik een mooie droom had, maar toen ging de wekker alweer.

En ik heb wel het één en ander opgezocht over lucide dromen en ik weet dat ik dat wel eens een aantal keren gehad heb, maar dan besluit ik toch over wat anders te dromen...

Toegevoegd na 30 minuten:
Soms is het me wel eens overkomen dat ik bijna hetzelfde droomde als dat ik misschien jaren geleden ook gedroomd hebt, aangezien ik me nu ook nog sommige dromen van een aantal jaar geleden kan herinneren. Maar niet dat ik na één dag weer kon verder dromen (helaas).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K
Annswers
13 jaar geleden
leuke nickname !)

Het beste antwoord

Zo'n droom heet een lucide droom. Niet iedereen kan het, maar je kan het proberen op een moment dat je merkt dat je begint met dromen. lees er hier meer over:
http://www.innerned.org/lucidedromen.html
Ik kan het soms, en het voelt heel goed, alsof je alle controle hebt. Het fijnste vindt ik om te gaan vliegen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Is mij een keer overkomen. Een soort korte soap van drie nachten achterelkaar. Alleen is het niet 'bewust' gebeurd bij mij, maar het kan wel dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helaas dat lukt mij nou nooit ;)
13 jaar geleden
Soms herhaalt een einde van een droom zich en dan hervat hij zich daarna soort van.
oftewel het is wel mogelijk gewoon hard genoeg er in geloven denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou zomaar kunnen dat het je lukt. Maar of je je dat nog kunt herinneren betwijfel ik, want een droom duurt niet een hele nacht. En als je in de ochtend wakker wordt met een droom, zal dat ongetwijfeld weer een andere zijn...
13 jaar geleden
Ik slaap nu weer wat dieper (normaal)
Weet niet meer precies wanneer, kan zo 5 a 10 jaar geleden zijn geweest, maar toe sliep ik dus redelijk licht.
Wakker worden en weer doordromen, omdat de droom zo leuk was, was toen een optie.
Ook kon ik m'n dromen sturen, niet helemaal maar wel een beetje. (dat dacht ik tenminste, maar lastig te checken als je slaapt)

Of ik ook voor het slapen kon bepalen waar de droom over ging?
Nooit geprobeerd en nu kan ik het niet meer voor je proberen, wel jammer. (ook voor mij)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Komt me bekend voor! Soms werd/word ik bewust wakker en wil niet verder die onzin dromen die ik op dat moment droom. Als een ledemaat (arm, been) teveel afgekneld is, worden mijn dromen steeds gewelddadiger totdat ik wakker word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ook leuke dromen sturen; een beetje als een DVD met een alternatief eind.
Bij mij gebeurt dat regelmatig! Niet eens gelijk de volgende avond, maar kan zelfs een maand overheen gaan dat ik een vervolgdroom heb. Ik denk dat zoiets persoonlijk is of dat je er 'aanleg' voor moet hebben. Geen idee eigenlijk, want het gekke is dat ik het niet oproep ofzo. Ik hou zelf niet van lucide dromen; ik heb 2 x ooit zo'n droom gehad (zonder dat ik ervoor openstond) en ik vond het vreselijk dus hopelijk krijg ik die niet meer. Mijn dromen zijn dus gewoon dromen over het dagelijks leven of angsten of wensen, maar ook dingen die in de praktijk/werkelijkheid niet kunnen. Sowieso droom ik slaap (kan zelfs een middagdutje van een uur zijn) en de meeste onthoud ik ook. Als ik mijn dromen op zou schrijven had ik een bibliotheek vol boeken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enkele keren is me dat ook overkomen dat ik precies hetzelfde droomde wat ik misschien jaren geleden ook gedroomd hebt, aangezien ik me nu ook nog sommige dromen van een aantal jaar geleden kan herinneren. Maar niet dat ik na één dag weer kon verder dromen (helaas).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees blij dat -ook al is het na jaren- je dromen toch weer boven komen drijven. Een hele goede vriend van mij zegt dat hij nooit droomt, maar ik denk eerder dat het niet in zijn geheugen opgeslagen wordt op 1 of andere manier. Dromen zijn toch een vorm van herinnering vind ik, omdat het verweven is met de werkelijkheid zoals angsten of wensen waar ik het over had. Vooral van de leuke terugkomende en vervolgdromen kan ik genieten als ik 's morgens wakker word. Dit is gewoon puur mijn ervaring; ben geen deskundige. :)
Als ik voordat ik ga slapen heel goed na ga denken hoe die droom ook alweer ging, en vervolgens tegen mijzelf zeg: 'Nu wil ik weten hoe deze droom verder gaat' dan helpt dat soms! Je kunt het altijd proberen.
13 jaar geleden
Kan heel goed hoor. Toen ik op de lagere school zat vertelde ik aan een vriendje over mijn droom. Die droom ging bij hem verder! Wellicht kan een dromenboek je verder helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik ook weleens gehad, maar dan wel over 1 dag.
Bijv. dat ik 's nachts opstond om naar de toilet te gaan en daarna verder ging met dezelfde droom.