Wat te doen?

Soms vraag je iets omdat je inzit met een ander. Maar die ander kan die vraag al beu gehoord zijn. En als je dat dan niet vraagt, lijkt het alsof je met de ander niet inzit. Wat te doen? Of hoe voorspel je dus als die persoon effectief die vraag al beu gehoord is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat merk je snel genoeg. Wanneer iemand het moeilijk heeft, iets vervelend mee heeft gemaakt oid.. Kun je hem/haar zeker in het begin elke dag wel even vragen hoe het gaat. Zegt die persoon dan dat het goed gaat, vraag dan nog een keer of het wel echt goed gaat. Vaak geeft iemand het antwoord 'goed' om er maar vanaf te zijn, maar wanneer je doorvraagt kun je merken dat het niet zo goed gaat en hij/zij het toch prettig vind om te vertellen hoe het daadwerkelijk gaat.

Maar wanneer jij een paar keer gevraagd hebt hoe het gaat en jij een paar keer het antwoord krijgt dat het goed gaat. En ook bij doorvragen niet echt veel reactie meer terug krijgt, dan houd het op een gegeven moment op. Het ligt er een beetje aan hoe goed jij de persoon en de situatie in kwestie kent. Wanneer jij zeker weet dat het niet goed gaat en degene echt hulp, of een goed gesprek nodig heeft, kun je toch dwingen om door te vragen.

Anders is het moment aangekomen om het te laten gaan..
1 keer vragen 'hoe gaat het?' krijg je het antwoord 'goed' terug. Dan kun je reageren met 'daar ben ik blij mee'. En dan is het klaar.

Jij hebt dan laten zien dat je over die persoon inzit en dat je hulp aanbied. Geeft de ander daar niks (meer) om dan is het klaar.

Maar nogmaals, kijk goed naar de persoon of hij/zij het echt meent. Dat merk je echt wel vanzelf.

Toegevoegd na 40 seconden:
Jeutje, het is een heel verhaal geworden :-) Ik hoop dat het nog duidelijk is..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als je niks vraagt weet je ook niks.

Door te vragen hoe het met die persoon gaat, kun je aan het antwoord vaak wel opmaken of hij/zij daarover wil praten.

Je kunt ook vragen; 'Of wil je er liever niet over praten?'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar ben je bang voor? Waarom zou je dat willen voorspellen?
Als je met die vraagf loopt uit oprechte betrokkenheid kun je die gewoon stellen. Dan kan er van alles gebeuren.

Nu Xinix met reces lijkt te zijn zal ik het stokje maar overnemen...volg je gevoel...of je hart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet je ook wat minder druk maken over dat soort dingen. Als je zoiets vraagt komt dat voort uit oprecht medeleven toch? Dan begrijpt die persoon dat toch wel? En als ze dat niet doen zijn ze ook jouw energie niet waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga af op je gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vond het altijd prettig om hetzelfde verhaal te vertellen
toen wij een moeilijke periode meemaakten.
Het was een manier van verwerken, door er vele malen over te praten.
Ook de kaarten die werden gestuurd waren een troost.
Je hoeft niet altijd te vragen, gewoon om iemand heenstaan wordt vaak al als prettig ervaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Problemen zijn altijd van gevoelig aard. Toon respect en begrip hiervoor. Wacht op een geschikt moment waar jullie alleen zijn en ook een beetje tijd hebben om te praten. Dit komt niet bedreigend over en wekt ook niet de indruk dat ze verplicht zijn om 'hun verhaal' te doen. Je zet als het ware een sfeer neer met een uitstraling: ik ben er voor jou als je er klaar voor bent. (ongedwongenheid is hier heel belangrijk)

In een groot percentage van de gevallen ga je ook zien dat de persoon open gaat reageren. Hij of zij zal je een beetje informatie verstrekken over het probleem. Zeker nog niet alles want je bouwt als het ware eerst een band van vertrouwen.

probeer goed te luisteren en begrip te tonen. De rest komt vanzelf.

Als de persoon hierna aangeeft dat het even genoeg is dan laat je het daar ook bij. Dat is de moment dat ze opgelucht zijn en dat de plezierige zaken voorrang dienen te krijgen op de emotionele.

Je gaat zien bij een volgend gesprek heb je al een voet in de deur. En kan je intresse tonen.

Als je een stap verder wil gaan:

1 van de leuke gesprekstechnieken (ben de naam even kwijt):

Je vraagt een persoon een quotering van 1 tot 10 te geven op een gevoelsmatig aspect. bv: op een schaal van 1 tot 10 hoe voel je je vandaag?

Die persoon gaat je een cijfer geven. Dit cijfer is van weinig belang. Het kan enkel een indicatie zijn van de huidige staat.

Wat je met dit cijfer kan doen is anders geniaal. Je kan vragen waarom het niet lager is (neem het getal er net onder). De persoon zal verplicht zijn de zaken in perspectief te zien.

De million dollor question is de volgende: Wat zou er moeten verander zou dit cijfer hoger willen liggen (neem een getal wat hoger). Dit verplicht de persoon om oplossend te gaan denken. En is tevens voor jou een ingang om mee constructief te denken. Dit is een moment waarop je op een voorzichtige manier jou inzichten kan proberen over te brengen.

Let wel dit is een techniek die voor de persoon niet bedreigend overkomt omdat je op geen enkele moment over de eigenlijke problematiek praat. Jij kan begeleiden met de problematiek in je achterhoofd. Echter ga deze positieve ervaring van oplossend denken niet bezoedelen met het oprakelen van de negatieve problematiek.

Uiteindelijk ga je goede constructieve gesprekken met je persoon overhouden. Zij gaat waarde zien in een gesprek met jou (hoewel jij enkel de persoon aan het denken hebt gezet). Een diepere band is in de maak!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms willen mensen inderdaad niet praten over een moeilijke situatie. Maar dat kun je ook gewoon vragen.

Ikzelf zeg meestal zoiets van "als je er niks over kwijt wilt, prima, dan zal ik er verder niet naar vragen". Als het een goede vriend of vriendin is, kan diegene in alle eerlijkheid zeggen of hij/zij er wel of geen behoefte aan heeft om over bepaalde dingen te praten.

Want soms wil iemand het gewoon even gezellig met je hebben en lekker even over andere dingen praten. Om even afstand te kunnen nemen van zijn of haar eigen problemen.