Het verschil zit hem niet in wel of geen fysieke arbeid maar in hoeveel mensen iets kunnen of willen doen.

Er zijn weinig mensen die vuilnisman willen zijn. Dus een vuilnisman verdient goed. Er zijn veel mensen die verhuizer kunnen en willen zijn. Behalve een goede gezondheid (wat het overgrote deel van de beroepsbevolking in Nederland heeft) heb je hier niets voor nodig. Dus elke onbenul kan bijklussen als verhuizer en dat maakt de prijs lager. Je vindt namelijk makkelijk iemand die het voor minder wil doen.

Wanneer je 10 jaar gestudeerd hebt om arts te worden heb je een behoorlijke investering gedaan (niet alleen studiekosten, maar ook gemiste inkomsten) en om die investering weer terug te krijgen kun je niet voor hetzelfde loon aan de slag gaan als die verhuizer.

Stel dat je als verhuizer 1500 netto verdiend per maand. Dat is over 10 jaar 180.000 euro. Dus een arts die 10 jaar gestudeerd heeft, heeft al 180.000 euro minder verdiend, naast alle schulden die hij gemaakt hij om die studie te doen in vergelijking met een verhuizer. Om die investering terug te verdienen krijgt een arts meer betaald dan een verhuizer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

In onze maatschappij wordt veel geregeld door de markt. Zorg dat je iets kan, dat niet iedereen zo maar kan. Laatst kwamen schoorsteenvegers bij mij thuis. Ze waagden hun leven, ik kon niet zien wat ze deden, ze waren in een mum klaar, ze schreven wel een gepeperde rekening uit (vol taalfouten).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft denk ik te maken met slim geld en dom geld.

Je hebt twee manieren om geld te verdienen. De domme manier en de slimme manier. De domme manier is algemeen bekend. Hard werken. Aardig doen tegen collega's die u eigenlijk niet kunt uitstaan. Initiatief tonen. Slijmen met de baas. Grapjes maken in de personeelskantine. Geld inzamelen als er weer eens iemand jarig is. Tracteren als je zelf weer eens jarig bent. Meedoen met de pingpong competitie van het bedrijf. En vooral koffieleuten, veel koffieleuten.

Zo maak je carrière met relatief weinig fysieke inspanning. Treetje voor treetje klimt je hoger op de carrièreladder. Als het te langzaam gaat, wisselt je van baan. Dan pikt je in één keer twee of drie treetjes mee. Je verdient opeens ook veel meer dan eerst. En je hoeft ook niet mee te doen met die pingpongcompetitie, niet te koffieleuten en niet aardig te doen tegen 'collegaatje's?. Want iedereen weet: dat is een jobhopper. Een carrièremaker. Die komt alleen op zijn werk om te werken, niet voor de gezelligheid...

Lees verder..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is allang niet meer standaard zo. Hoewel de overwaardering voor de 'witte boord' met name ook op scholen nog wel terug te vinden is, verdient een goede vakman (elektricien, loodgieter, dakdekker, lasser) tegenwoordig een lekker stukkie meer dan een gemiddelde 'administratief medewerker'. En terecht. In de toekomst, met veel te veel laaggeschoold kantoorpersoneel (nivo callcenter en net daarboven) en en tekort aan vakkrachten zal dat verschil alleen maar nog groter worden.
Er is nog wel en relatie te zien tussen hogere inkomens naarmate de opleiding hoger is, maar de klad komt er in, en de relatie is lang niet meer altijd 1 op 1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan fysieke kracht/macht zit een grens, aan mentale macht/kracht zit geen grens...

Met fysieke kracht kun je een zak meel per keer sjouwen of 200 zakken per dag en met mentale kracht kun je 1000 mensen sneller zakken meel laten sjouwen...

En het levert veel meer op als een iemand met mentale kracht 1000 mensen een beetje harder laat sjouwen dan een sjouwer die dubbel zo hard gaat rennen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind de stelling van jou niet helemaal correct! Fysieke arbeid word wel degelijk vaak meer beloont dan mentale arbeid.

Ik zelf doe mentale arbeid en heb helemaal niet het zelfde loon als mijn broer die loodgieter is. Hij verdient het dubbele van mij! Dit is dus niet altijd waar. Maar als we gaan kijken naar die dat wel meer verdienen dan gaan dit inderdaad bijna altijd mentale arbeiders zijn.

Verder om te antwoorden op je vraag: Alles draait om de hoeveelheid geld dat je een bedrijf opbrengt.

De kosten dat je zelf kost mogen niet hoger liggen dan dat gene dat je binnenbrengt (logisch). Een fysiek arbeider gaat aan uurlonen werken. Hij gaat een bepaalde opbrengst hebben per uur welke met de klant is afgesproken of via het bedrijf is uitgerekend rekening houdend met de opbrengsten en winsten van een bedrijf.

daarentegen kan de mentale arbeidskracht door bepaalde wijzigingen in de globale structuur van een bedrijf aan te brengen. Het bedrijf heel veel geld besparen. Dit gaat dan niet meer over een uurloon maar over honderden en duizenden euro's. Hier kan dus ook gemakkelijker meer aan loon worden gegeven omdat de opbrengst voor het bedrijf ook beter is. Denk aan alle grote managers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze stelling gaat niet altijd op.

Er zijn beroepen waarbij je fysiek veel moet inspannen, die veel beter betaald worden dan beroepen waarbij je alleen maar mentaal arbeid verricht.

Een timmerman of schilder verdient meer dan een administratief medewerker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fysieke arbeid is vaak praktischer en mentale arbeid kan ingewikkelder zijn. Denk bijv. aan een arts, een advocaat, de minister enz enz deze mensen hebben door geleerd.
Deze beroepen liggen nu eenmaal in een hogere salarisschaal. Dan bijvoorbeeld de metselaar of de stratenmaker de bouwvakker. Maar daar is niets mis mee ,het zijn sowieso harde werkers en ik heb er net zoveel respect voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat tegenwoordig minder mensen meer werk moeten gaan doen...