Hoe kan ik me weer beter herinneren wat ik op welke dag gedaan heb?

Ik ben nu 20 jaar en 5, 6 jaar geleden had ik nog geen problemen met het herinneren van wat ik op welke dag van de week gedaan had.
Sinds een paar jaar heb ik wat psychische problemen en veel stress, hierdoor vergat ik veel en had ik moeite met het onthouden van dingen.

Inmiddels is zijn de meeste problemen opgelost maar heb ik nog steeds moeite met het onthouden van wat ik op welke dag van de week gedaan heb. Ik moet heel diep graven in mijn geheugen om me te herinneren wanneer ik bijvoorbeeld voor het laatst heb gesport. Was het nou gister of 3 dagen geleden? Dat maakt in mijn gedachten niks uit. Ook afspraken met anderen kan ik moeilijk meer terughalen. Ik weet dat ik ergens ben geweest maar niet meer of het nou gister was of vorige week.

Voor mijn psychische problemen was dit anders en had ik hier geen moeite mee. Nu wil ik dit graag oplossen maar hoe doe ik dit? Hoe zorg ik dat me bijvoorbeeld beter herinner wat ik op welke dag gedaan heb? Zijn hier trucjes voor of een bepaalde training?

8 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
nadenken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als geheugensteun: houd een dagboek bij en schrijf elke dag de belangrijkste zaken op die je de afgelopen dag hebt gedaan. Je zult merken dat je alleen door het op te schrijven, al meer dingen onthoudt (en natuurlijk kun je het altijd nazoeken, maar juist doordat je weet dat dit kan, zal het minder vaak nodig zijn).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Neem je medicijnen voor je psychische problemen? Het zou een nevenwerking kunnen zijn.

Antwoorden (3)

Houd een dagboek bij, dan kun je weer terugbladeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Preciess
Noteer trefwoorden van de verschillende gebeurtenissen in je agenda bij de voorbije dag. Ook handig is een opschrijfboekje en pen steeds bij je te hebben of aantekeningen op je smartphone of tablet te maken zo je die steeds bij je draagt.
8 jaar geleden
Je geheugenproblemen zouden uitputtingsverschijnselen als gevolg van de psychische problemen en stress kunnen zijn. In dat geval zou meer rust inbouwen op de dag, ontspanningsoefeningen, maar ook iets als aardingsoefeningen, meditatie, zelfhypnose of autogene training verbetering kunnen geven.
Het is ook mogelijk dat je nog steeds veel stress hebt, stress is een lichamelijk verschijnsel, en kan aanwezig zijn zonder dat je dat in de gaten hebt.
Er zijn verschillende apps om dat te meten via hartritmevariatie/hartcoherentie , voor de PC de Respilex stresschecker, het wat duurdere Heartmath systeem (zie link) en ook apps voor Android (zoek op stress, HRV).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vertel uit eigen ervaring: ik had dat probleem namelijk ook, kon de tijdlijn van de gebeurtenissen niet meer herinneren, wanneer was ik nou verhuisd, wanneer ontmoette ik dat leuke meisje in de trein, ik had de behoefte vooral de leuke herinneringen opnieuw te kunnen beleven, hmm zegt de voorvechter van in het nu leven dan, je leeft in het verleden! Dat kan zijn, maar doordat ik zo het verleden koester, leer ik wel beter van mijn fouten. Kortom ik vond "Reminders" op mijn smartphone en begon daar mijn gevoelens te noteren, steeds met vermelding van de datum. Nu ben ik in staat de tijdlijn te zien, en veel beter de details van eenmalige ontmoetingen te onthouden. Zo'n drie tot zeven per jaar. Dat is mijn rijkdom, van Gods kinderen te houden.