Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je een gedachte denken die je niet in woorden kunt uitdrukken?

2 maanden geleden
in: Filosofie
crispy
2 maanden geleden
Volgens mij raak je hiermee de essentie van de beeldende kunst...
KleinDuimpje
2 maanden geleden
Volgens mij wel.
Met woorden kun je heel veel, maar woorden kunnen niet alles.
Ik denk dat dat ook geldt voor gevoel (net als een gedachte), dat kan ook zo groots zijn, dat woorden alleen niet voldoende zijn.
HeerVoldemort
2 maanden geleden
Ik wel...
Sommige woorden dekken de lading gewoon niet. Iedereen die bijvoorbeeld iets traumatisch heeft meegemaakt zal dit herkennen. Een voorbeeld wat direct in mij opkomt...
Verkrachting. Het is een woord, iedereen weet wat het betekent. Maar iedereen die het heeft meegemaakt en eraan denkt weet dat het woord verkrachting niet beschrijft wat het met je persoonlijk doet.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 maanden geleden
Een naam geven aan emoties is vaak bijzonder moeilijk. Je voelt en denkt dan vanalles, maar geen enkel woord dekt de lading.
erotisi
2 maanden geleden
Ja, dat kan. Mensen kunnen gedachten hebben die niet goed of niet volledig in woorden uit te drukken zijn. Dat komt omdat denken niet alleen met taal gebeurt. Het brein gebruikt ook beelden, gevoelens, intuïties en ruimtelijke patronen. Een paar voorbeelden: Denken in beelden
Je kunt je een gezicht of een plek voorstellen zonder dat je daar woorden voor gebruikt. Vaardigheden
Je weet hoe je moet fietsen of zwemmen, maar het is moeilijk om elke beweging precies in woorden uit te leggen. Gevoelens en ervaringen
De exacte smaak van chocolade of het gevoel van verliefdheid kun je beschrijven, maar woorden geven nooit helemaal de ervaring zelf weer. Gedachten die sneller zijn dan taal
Soms heb je een duidelijk idee of inzicht, maar heb je nog geen woorden gevonden om het uit te leggen. Veel mensen herkennen het gevoel: “Ik weet wat ik bedoel, maar ik kan het niet goed verwoorden.” In de filosofie wordt dit ook besproken. De filosoof Ludwig Wittgenstein schreef dat de grenzen van onze taal ook de grenzen van onze wereld kunnen lijken te zijn. Toch denken veel moderne onderzoekers dat het menselijk denken breder is dan taal. Kort gezegd: ja, het is mogelijk om een gedachte of ervaring te hebben die je niet volledig in woorden kunt uitdrukken. Taal is slechts één manier waarop het brein gedachten vormgeeft.
Antoni
2 maanden geleden
Dat lijkt mij een prima antwoord, @erotisi.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing