Kan wat meestal beschaafd gedrag is op sommige momenten onbeschaafd zijn en andersom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
1.2K

Het beste antwoord

Al laat je een boer tijdens het eten in Nederland wordt dat als onbeschaafd beschouwd. Reis je het volgende moment naar China en laat je daar een boer wordt het juist als vriendelijk gezien. Het ligt compleet aan cultuur en gewoontes of iets beschaaft is of niet,
Klappen op een begrafenis is ook niet erg gepast hoewel het na een theaterstuk juist erg wordt gewaardeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Beschaafd en onbeschaafd zijn wellicht niet de juiste bewoordingen. Het gaat in feite om passend gedrag en gedrag dat niet past.

Ga je in een bouwkeet tijdens de lunch je boterhammen met mes en vork eten, dan kijkt men je vreemd aan.
Maar als je bij hare majesteit op bezoek bent en je krijgt een lunch aangeboden, dan is het niet de bedoeling dat je met je handen gaat eten.

Het gaat er dus altijd om dat je gedrag wordt beoordeeld aan de hand van de omstandigheden waar je in verkeert.
Ben je woordvoerder van een organisatie, dan word je geacht om de mening uit te spreken tijdens een vergadering. Ben je niet de woordvoerder, dan is het ongepast om dat te doen.
Maar als je woordvoerder bent, en je doet je mond niet open dan is dat weer ongepast omdat je niet doet wat er van je verwacht wordt.

enzovoort...
13 jaar geleden
Ja, in Europa hoor je mensen in de ogen te kijken als je met ze praat. In (delen) van Afrika is het juist onbeschaafd om dit bij oudere mensen te doen. Uit respect sla je daar je ogen neer.