Zijn dieren gelijkwaardig aan mensen?

Vaak wordt er gesproken over de gelijkheid van mannen en vrouwen. Vaak wordt daar dan mee bedoelt dat ze wel gelijkwaardig zijn maar niet gelijk, wat toch een aantal verschillen met zich mee brengt waardoor de gelijkwaardigheid niet altijd zo snel meer is te zien. En dergelijke verschillen zie je wel bij meerdere 'soorten' mensen.

Nu worden mensen meestal beschouwd als andersoortig dan dieren, en op grond daarvan zouden ze misschien niet gelijkwaardig zijn. Maar is dat ook zo, of zijn ze alleen niet gelijk?

Ik kwam eigenlijk op deze vraag door een andere vraag. Als namelijk een klein kind plotseling een weg over steekt en aangereden wordt door een auto is het nog maar de vraag of de autobestuurder vrijuit gaat. Maar als je hond of kat opeens de straat oversteekt ligt de gehele schuld bij de eigenaar van het dier.
Daar zijn natuurlijk wel meer verschillen te vinden. Voor dierenmishandeling zijn lagere straffen als voor mensenmishandeling etc.

De vraag is dan zijn mensen alleen niet gelijk aan dieren of ook niet gelijkwaardig en hoe onderbouw je zoiets filosofisch?

7 jaar geleden
in: Filosofie
4.5K

Antwoorden (2)

Dier en mens vind ik zeker gelijkwaardig. We zijn feitelijk als mens ook een zoogdier, we vechten om te overleven, we ademen dezelfde lucht en hebben veel dezelfde behoeften, ook ons gedrag vertoont veel overeenkomsten. We zijn allebei levende wezens en al wat leeft heeft een zeker recht op bescherming. Leven is namelijk erg kostbaar.

Mens en dier zijn een onderdeel van de natuur. De mensen hebben alleen meer skills dan een dier, omdat wij kunnen nadenken over dingen en niet alleen ons instinct volgen. Onze hersenen zijn namelijk meer ontwikkeld en dit heeft ons automatisch op een hogere rangorde geplaatst bij de zoogdieren. Hierdoor heeft de mens de heerschappij gekregen en zichzelf boven de dieren geplaatst. We zijn echt wel gelijkwaardig aan elkaar als levend wezen, maar de macht bepaalt wie meer van belang is en die macht heeft de mens nu eenmaal.
7 jaar geleden
Z512099
7 jaar geleden
+..... wie zijn wij om ons meerwaardig te voelen t.o.v. de dieren, een beetje nederigheid is hier wel op zijn plaats.
De vraag is ongeldig: mensen zijn simpelweg een subset van de verzameling dieren. Oftewel: de mens is een diersoort net als alle andere diersoorten. De mens is ook op dezelfde manier ontstaan als alle andere diersoorten, namelijk via evolutie: verandering in erfelijke eigenschappen van populaties over lange tijd. (Met mogelijk één uitzondering, namelijk de eerste levensvorm die als diersoort aangeduid kon worden - abiogenesis is nog altijd een topic waarover de meningen wijd verdeeld zijn.)

Dan moeten we ons afvragen wat "gelijkwaardig" betekent. Laten we in dit geval uitgaan van een definitie als "door mensen beschouwd als hebbende dezelfde rechten en plichten". Want voor een mier zijn mensen en honden wellicht precies gelijkwaardig, maar voor een mens niet.

De vraag had dus moeten zijn: "zijn mensen gelijkwaardig aan andere dieren?"

Het antwoord op deze vraag is overduidelijk NEE, want wij dichten allerlei verschillende dieren verschillende rechten toe. Zo mag je van de wet gewoon zo maar een mug doodslaan, maar je mag niet zo maar een hond doodslaan. Je mag van de wet gewoon zo maar een hond in je huis opsluiten, maar je mag niet zo maar een mens opsluiten. Et cetera.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan moeten we ons afvragen wat "gelijkwaardig" betekent. Ja en dan kom je met een definitie waar op zich niets mis* mee is, maar wel als we de gedachte van de vraag in ogenschouw nemen. Laten we de vraag stellen ergens in of voor 1800 over man en vrouw. Als dan iemand zich afvraagt of we man en vrouw gelijkwaardig zijn, is het antwoord "Neen want andere rechten/plichten" denk ik niet het argument wat je wil horen in een filosofisch onderbouwde discussie. Ik zou zeggen omdat men armen/vrouwen/zwarten/homo's ooit niet als gelijkwaardig zagen hadden ze andere rechten/plichten (niet andersom), uiteindelijk is dat voor het merendeel in het westen en er buiten veranderd. Nu zou je dezelfde vraag kunnen stellen voor de gelijkwaardigheid van dieren (in een aantal gevallen). We kunnen ze niet gelijkwaardig stellen in dingen als stemrecht, althans ik zie niet hoe, maar waar we wel over na zouden kunnen denken is waarom we ons levens veruit superieur vinden over die van andere dieren. Is dat niet vanuit hetzelfde superioriteitsgevoel dat bij ander ongelijkwaardigheidsdenken gebeurde? *En dat is nog afgezien hoe handig het is DAT je een definitie stelt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Al was het alleen maar omdat je een definitie stelt.