Het leven: vrije wil of lotsbestemming?

Existentialisme vs. Predestinatie

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
2.4K

Het beste antwoord

Vrije wil gecombineerd met toeval.

Dat toeval kun je lotsbestemming noemen, maar dan geef je er naar mijn smaak meer betekenis aan dan er is.

Voorbeeld: je moeder slikte softenon, waardoor jij zonder armen bent geboren.

Vrije wil? Nee, beslist niet. Lotsbestemming? Tja, dan zou er een betekenis achter zitten. En die is er niet.

Mijns inziens is dit een geval van "shit, da's grondig misgelopen - balen!".

Ander voorbeeld: je huurt een auto in een ver land, de auto blijkt ondeugdelijk te zijn, daardoor krijg je een ongeluk en raak je invalide.

Vrije wil? Nee, beslist niet. Lotsbestemming? Zelfde verhaal - ik zie er geen enkele betekenis achter.

Mijns inziens is dit puur toeval. Was je drie minuten later bij de balie van de verhuurder gekomen, dan was een ander er met "jouw" auto vandoor gegaan, en had jij een andere auto meegekregen. Daar steekt hoegenaamd niets achter.

Ik houd het maar bij de volgende motto's:
- Het heden is bepaald door het verleden.
- De toekomst wordt bepaald door het heden, PLUS de keuzes die jij nu maakt.
Dat laatste deel wordt nogal eens vergeten, maar het is essentieel. Hier komt de vrije wil tevoorschijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg waar omschreven! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aye. +1

Andere antwoorden (12)

Compleet vrije wil tenzij het enorm goed is gegaan in het leven. Want dan is het ineens lotsbestemming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lotsbestemming.

uit vrije wil zou ik toch een aantal elementen in mijn huidige leven niet gekozen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien begrijp ik je niet goed maar het is uiteraard de wil van je ouders geweest dat je op de wereld bent gekomen. Je leven is dus gewoon je lotsbestemming.

Dat je je achteraf zo ontwikkeld dat je naar je vrije wil handelt is ook de waarheid maar volgens mij is dat niet de allereerste intentie waarom je leeft.

Toegevoegd op 04-06-2009 10:00:25
De vragen hierna bekijkend krijg ik de indruk dat het over het verdere leven gaat. Als je leven begint met lotsbestemming, echter, zal dat je hele leven niet meer veranderen. Iedere dag is namelijk een vervolg op het lot die je ouders je hebben meegegeven om op de wereld gezet te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lotsbestemming, we kunnen allemaal dingen willen en ernaar streven. Maar niet alles wat we willen zal zo uitpakken. Dit geldt ook voor hoe en wanneer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen van tweeën: Het leven is een leerschool.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het leven bestaat uit het continue maken van keuzes, dus vrije wil. Hoe die keuzes uitpakken hangt af van keuzes die anderen maken en van allerlei natuurverschijnselen.

Als bijvoorbeeld besluit om een stukje te gaan fietsen kun je aangereden worden door een foute keuze van een automobilist of je kunt natregenen. Dat zou je "lotsbestemming" kunnen noemen, maar dit zijn chaotische omstandigheden waar je mee te maken krijgt en die zijn onvoorspelbaar, niet van te voren bepaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals intussen gebruikelijk kun je het in veel minder woorden uitdrukken dan ik. Leer ik het dan nooit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O... was me niet opgevallen. Ik lees overigens de antwoorden op dergelijke vragen meestal niet, dus we hebben blijkbaar vaak dezelfde mening. Grappig.
Als 't lotsbestemming was, zou alles te stomozinnig voor woorden zijn. Dan maakt alles letterlijk niks meer uit.
'T heeft dus geen enkele zin, nut, meerwaarde of wat dan ook om lotsbestemming aan te hangen.

Toegevoegd op 02-06-2009 23:54:16
Edit: stompzinnig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eerst is het een lotbestemming. krijg je daarna het verstandelijkvermogen wat alles beseffent is kan je het een vrije wil noemen, omdat je er namelijk ook weer zelf uit kan stappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrije wil bestaat niet... Je wil is niet vrij, je wil is nooit vrij... Hoe komen mensen toch bij zo´n hardnekkig misverstand van vrije wil...
Kun jij je wil sturen? Kun jij je wil nul maken of heel veel? Kun je jij je wil bepalen? Nee, doodeenvoudigweg nee...
Je wil een ijsje of je wil het niet... Je kunt niet starten met een ijsje te willen...

Je wil is er eerst en dan kom jij en niet omgekeerd...

Lotsbestemming is slachtoffer zijn van omstandigheden waar jij geen vat op hebt... Dat is ook al niet waar...
Kijk maar zelf dat het niet waar kan zijn... Als er een sterfgeval in je naaste bekendenkring is, dan ben je daar niet per definitie slachtoffer van... If it happens you got to deal with it... Natuurlijk, maar daarmee is lotsbestemming geen feit...

Existentialisme, ja... Bestaan bestaat... En het is zo het is... Acceptatie van dat wat is... Dit is een hoog goed...

Predestinatie, ja ook... Een kalf is gepredestineerd een koe te worden... Zo is alles in potentie een voorland voor ontwikkeling van de potentie, verwezenlijking van het potentiële... Maar niet in de slachtofferrol, zoals bij lotsbestemming...

Moet kort blijven antwoorden zonder de kern te missen, is niet makkelijk hoor om kort te zijn zonder rede en waarheid te compromitteren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van mening dat het leven één lange lotsbestemming is met een kleine vrije wils beschikking...

Ik denk namelijk dat je eens in de zoveel (7) jaar de keuze hebt om een bepaalde weg in te slaan, of gewoon de weg te blijven volgen waar je op zit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een en hetzelfde.

Toegevoegd op 03-06-2009 20:27:46
afhankelijk van hoe je het bekijkt. als je het ziet binnen de grenzen van je eigen 'ik' is het je vrije wil, en als je het wat breder neemt valt elke van je beslissingen binnen de spectrum van de mogelijkheden die zijn bepaald door de omgeving plus je eigen 'ik' en die vanuit dit punt onvermijdelijk, bestemd zijn. net als een berg die van verte één en geheel lijkt te zijn is in feite als je het van dichtbij bekijkt een berg van losse delen die vliegen in de ruimte afzonderlijk van elkaar ieder naar hun eigen wil...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je meerdere banen hebt geprobeerd en je vindt uiteindelijk je draai als docent of verpleegkundige voor mijn part; was dat dan een keuze of zat het al in je?
Voor mij is een mens het voertuig van zijn genen en die bepalen hoe je op je omgeving (opvoeding etc.) reageert; hoeveel keuze heb je dan nog?