Wat voor psychologische effecten kan kunst op mensen hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp niet zo goed waar je met deze vraag heen wilt...

Antwoorden (7)

Kunst is emotie!!
Goede kunst is vaak een heel heftige emotie, tot tranen aan toe, het maakt de mens blij en gelukkig.
Het laat je de rest van de maatschappij even vergeten.
Het geeft een kriebel in je buik, het tovert een glimlacht op je gezicht.
Het vraagt om meer, meer van dit moois.
Dat doet echte kunst!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kunst op kantoor, schijn de creativiteit te bevorderen en stress te verminderen.
Kunst maakt blij, geeft heimwee naar vroeger, maakt dat je je afvraagt, wat is dit nu weer.
Voor elke smaak, voor elk wat wils zeggen ze weleens, kortom kunst geeft stemmingswisselingen en stof tot nadenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik erover nadenk welke prijzen musea betalen voor kunst met ons belastingsgeld, ben ik teleurgesteld in de prioriteiten die wij als gemeenschap hebben. Zoveel mensen die in de winter doodvriezen, zoveel gehandicapten en ouderen waarvoor ze budget te kort hebben...Als frustratie een psychologisch effect is, neem dat dan maar.

Als het gaat om audiovisuele kunst, film, theater of muziek, kan dat veel mensen raken op alle mogelijke manieren.

Ontroerd, vrolijk, bang, vol bewondering en nog zo veel meer emoties kunnen door muziek, theater, film, opera etc... worden opgewekt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voorwerpen kunnen mij persoonlijk niet zo raken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O? Nooit iemand iets naar je gegooid? of was het altijd mis?
Kunst is de visuele verwoording van iemand, hoe diegene in het leven staat. Daar ligt ook volgens mij de bron van kunst. het uiten van je gevoelens. Of dit nu om muziek of afbeeldingen gaat, kunst uit emoties en roept emoties op bij diegene die hier deelgenoot van wordt. Ik ben hier zelf erg gevoelig voor en dit uit zich psychologisch (bij mij althans) bij tranen omdat muziek mij kan beroeren.
Soms kan een bepaalde klank 'onder de huid'gaan en dan komen spontaan tranen bij mij. Vrolijke muziek doet je dansen, bij tragische muziek krijg ik een beklemmend gevoel, opzwepende ritmes,daar kan je gewoon niet bij stilzitten. Je raakt zelf opgezweept en actief.
Kleinkunst zoals cabaret, kunnen je laten lachen , maar ook kwaad maken, omdat er grappen worden gemaakt die
kwetsend kunnen zijn.
Ik kende eens een schilder die een schilderij van zijn vrouw had gemaakt, van het moment dat zij aangereden werd. De angst in haar gezicht, de schrik in zijn gezicht
(want hij stond erbij op het doek) waren zo 'pakkend' dat ik de sfeer kon proeven van dat moment en me om moest draaien en weglopen. Intens verdriet van hem, dat voelde ik en het maakte me misselijk. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Feit is dat kunst wel degelijk een psychologisch effect heeft, wanneer de betrachter hier gevoelig voor is.
Heb je zelf niets met kunst, dan zal je het alleen mooi, lelijk, stom, knap of iets vinden dat zelfs een kind kan.
13 jaar geleden
heel primair vreugde en verdriet. een "groot goed" volgens de kerk verlaters van de laatste eeuwen is het lelijke van de mens tot in der treure te duiden is kunst.

ik neig sterk dit te duiden als enerzijds reactionair anderzijdssurrogaat.

de psalmen en Bijbel verhalen kunnen niet meer ontroeren omdat hier uit wetenschappelijk oogpunt ofwel slechte ervaringen met christen of het christendom afstand van word genomen. dit gegeven is reactionair, maar het tweede gegeven is dus de leegte die dit achter laat hiervoor heeft een surrogaat nodig die tegelijkertijd schopt tegen het verlorene.

een groot misvertand wat hieruit is voorgekomen is dat kunst een doel op zich is. en een noodzaak. kunst is niet tegen te houden en komt het best tot zijn recht als er geen pressie achter zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kunst is voor iedereen iets anders. Kunst is een beleving. Iets ráákt je, of niet. Door het gebruik bijvoorbeeld van het mandala-tekenen, wat ik in mijn praktijk doe, kunnen mensen zich heel bewust worden van hun functioneren in het leven en is het dus een beleving en ervaring soms helemaal uit het onderbewuste, een vergroting van het Bewust Zijn. Dat dat psychologisch enorm door kan werken merk ik dagelijks. Mensen krijgen inzichten in zichzelf en soms ook in anderen... Voor mij persoonlijk kan ik een mandala tekenen op energetisch niveau van een cliënt. Dat kan bij mij enorm veel oproepen dat ik dan weer noteer zodat de cliënt het later na kan lezen. Ik kom dan op het energetisch niveau van de cliënt en ervaar de gevoelens en gedachtengangen van hem of haar. Dit kan behoorlijk intensief zijn. Het grotere Bewust Zijn kan dan voor hem of haar grote effecten hebben op psychologisch vlak waardoor mensen blokkades doorbreken, bijvoorbeeld emotionele blokkades. Kortom mandala-tekenen biedt een vergroting van het Bewust Zijn.

Hoop dat je hier iets aan hebt?

Groetjes, Angelique
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan zou je je af moeten vragen wat kunst is en wat het voor jou is of kan betekenen.

Kunst is dat wat gemaakt is met de vooropstaande bedoeling (één of meer van) de menselijke zintuigen én de menselijke geest te prikkelen.

persoonlijk vind ik dat kunst niet tastbaar hoeft te zijn.
het kan al kunst zijn om je staande te houden in het leven en er optimaal van te genieten.

kunst kan ook een cursus zijn om te leren je gevoel te uiten met het maken van schilderijen. als iemand hetzelfde erin ziet is het kunst, als iemand hier anders tegenaan kijkt is het misschien wel lelijk.

er zijn veel vormen van kunst. voor mij heeft de mooiste kunst de boodschap die ergens achter zit om je verder te laten kijken dan je neus lang is. dit kan je inzicht geven in om te kijken waar je zelf staat in je leven en je te laten inzien dat dit relatief is en niets meer dan een moment opname. dus vanuit een ander perspectief.
dat kan ook een liedje zijn, of een kunstwerk van de kids hier. :)