Kan redeneren zinloos zijn?

Zo ja, wat is het dat het zo zinloos maakt? Zo niet, waarom is het zinvol?

Stel er is géén reden; te vinden, te ontdekken, waarom iets gebeurt, waarom het dat geval is. Zorgt de reden ervoor dat het dan zin heeft (waar het de reden van is of moet zijn)? Of heeft het meer dan een reden nodig om zinvol te zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Filosofie
1K

Het beste antwoord

Redeneren is nooit zinloos. Het doorlopen van een probleem, stelling of wat dan ook zorgt altijd voor meer kennis. Redeneren hoeft echter niet tot een oplossing te lijden, maar is in zichzelf een verrijking.
Sommige mensen zeggen dat alles een reden heeft, ook al is die misschien niet zichtbaar of direct duidelijk.
Hoop dat dit antwoord je verrijkt :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Redeneren op zich kan geest verrijkend en verhelderend werken.
Redeneren kan zinloos zijn als iemand alleen het doel heeft gelijk te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké, redeneren is dus geest verrijkend, maar wat bedoel je precies met op zich, moet ik dan denken; indien je onrustig bent of bezig, afgeleid, boos, verliefd etc. dat redeneren, dan niet of wel verhelderend is? Tweede zin, is zeer snedig. Ik ga daarin mee.
niko
11 jaar geleden
de tweede zin spreekt zichzelf tegen. omdat er een doel is,kan het niet zinloos zijn.het doel is de zin.
in morele zin is het nog wel een nadenkertje,met de nadruk op tje.