Gaat de tijd voor dieren even snel als voor mensen?

Beleven dieren tijd op dezelfde manier als mensen dat doen? Of zou het kunnen dat de tijd voor dieren 2 keer zo lang duurt waardoor ze 2 keer zoveel leven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
6.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag +1

Het beste antwoord

Ik neem aan dat alle aardse wezens ongeveer dezelfde biologische klok hebben ontwikkeld en dus hetzelfde beleving van tijd hebben.

Onze huisdieren gedragen zich echt anders als we langer dan normaal van huis zijn geweest, dus dat ze een beleving van tijd hebben lijkt me waarschijnlijk.

Ik zal het je nog sterker vertellen; op vakantie was er elke avond exact om 23:00 uur vuurwerk. Na een paar avonden kroop onze hond enkele minuten voor 23:00 bang bij ons op de bank. En dat niet 1x (zou toeval kunnen zijn) maar wel 4 a 5 keer!

Toegevoegd na 3 minuten:
In beginsel ga ik er vanuit dat mensen en dieren helemaal niet zo verschillen als vele mensen graag zouden willen. We zijn allemaal producten van dezelfde evolutie. Verschillen zullen er zijn, maar die zijn er ook tussen een kip en een leeuw.

Toegevoegd na 5 minuten:
"'De naakte aap' is een boek dat geen mens mag missen. Wat is de mens voor een dier? Dat is de vraag die Desmond Morris zich in dit boek stelt. Door de ogen van deze briljante observator zien we wie we werkelijk zijn: een aap die zich weliswaar heeft losgeworsteld van zijn oorsprong, maar die nog steeds gedreven wordt door zijn oude driften. Of het nu gaat om het grootbrengen van onze kinderen, ons eetgedrag of ons seksleven, we zijn minder verschillend van onze soortgenoot dan we misschien zouden willen"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Alleen de mens heeft een tijdsbesef, dus je vraag is eigenlijk niet valide.

Toegevoegd na 1 uur:
Welja, minduimpjes voor een vaststaand feit. Great.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe weet je dat? Is dat bewezen?
AWM
14 jaar geleden
Omgekeerd: Er is geen enkele aanwijzingen dat dieren een besef van tijd hebben. Ik heb ook nooit een kip gezien die op stok ging nadat ie op zijn horloge keek. Zijn biologische wekker gaat af, maar van tijdsbesef is geen sprake.
AWM
14 jaar geleden
Mijn kat ook. Veel dieren hebben een perfecte biologische klok, (ook vaak gewoon honger, trouwens) maar dat houdt niet in dat ze een besef van tijd hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Veel dieren hebben een perfecte biologische klok."
Wat is dan 't verschil met tijdsbesef?
AWM
14 jaar geleden
Het verschil is het besef. Het kunnen ervaren dat er tijd verstreken is of kunnen inschatten hoe lang iets nog gaat duren. Dat besef is niet bij dieren waargenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ psv : als je benieuwd bent waarom je een kat om een bepaalde tijd bij de voordeur gaat zitten, moet je dat boek van Rupert Sheldrake lezen. "Dogs that know when their owners are coming home". Heeft ook veel verhalen over katten. Heeft niks met klokkijken te maken.
AWM
14 jaar geleden
Als je het zo bekijkt, dan heeft een bloembol ook tijdsbesef.
Zoek eens op wat het woord 'besef' betekent!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@psv nee maakt ook niks uit verder, maar volgens sheldrake gaan ze bij de deur zitten als jijzelf het plan krijgt om naar huis te gaan. Op een of andere manier pikken ze dat op. Hij noemt het animal telepathy en morphogenetic fields.
AWM
14 jaar geleden
Nee, nog steeds geen besef, maar aangeleerde trucjes.
Dieren leven alleen in het 'nu'. Er is geen verleden en geen toekomst. Alleen wij mensen kunnen daaraan denken, omdat we kunnen.....denken!. Zonder denken geen besef van de tijd. Wij mensen dichten dieren vaak menselijke trekjes toe. Maar dat is niet terecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het met Antwoordman eens, het gaat om het besef. De vogels die de stoplichten gebruiken, hebben door observatie een manier gevonden voor het kraken van noten. Denk je echt dat de vogels wachten totdat het licht weer op rood staat? De vogels pakken de noot wanneer er geen auto's meer aankomen. Wat als er een auto door rood rijdt? Gaat de familie van de vogel dan aangifte doen van dood door schuld? Ook als het nog groen is en er komen geen auto's meer, zal de vogel de noot pakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke discussie, eens met Antwoordman, het gaat om het tijdsbesef. Het is niet zo dat dieren denken dat het bijna 6 uur is en dat ze moeten gaan eten. Wel is het zo dat als ik thuiskom, dan het dan voor hen "tijd is" om te gaan eten. Alleen dat heeft niets met tijdsbesef te maken. Maar dat is aangeleerd gedrag waar we zelf elke dag aan meehelpen. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We moeten de klok niet verwarren met besef van tijd. De mens had ook besef van tijd toen de klok nog niet was uitgevonden. Dat dieren niet hetzelfde besef van tijd hebben als de mens lijkt me logisch. Maar om nou te stellen dat ze GEEN besef van tijd hebben omdat het nog niet bewezen is vind ik wat kortzichtig. Je kunt niet bewijzen dat ze geen tijdbesef hebben. Dus voor dit uitzonderlijke geval kan ik het niet eens zijn met antwoordman :-)
Nee een dier leeft in een tijdschaal die gelijk is aan een hartslag... Slaat het hart van dat dier twee keer zo snel, dan is grosso modo de tijdschaal dubbel zo snel...

E#lk dier heeft bij zijn geboorte, ook de mens, ongeveer 1 miljard hartslagen tegoed... Doet een dier dat t5ien keer zo snel, bijvoorbeeld een kat, dan wordt zo'n dier ongerveer 10 jaar oud... Allemaal met een korrel zout genomen, maar het is een goede indicatie...
Je kunt ook terugrekenen, als een dier gemiddeld 1 jaar oud wordt, dan weet je ook ongeveer hoe snel zijn hart slaat... En dit geldt voor zoogdieren of het voor andere dieren geldt dat weet ik dan weer niet...

Toegevoegd na 38 minuten:
De tijdsbeleving is weer anders, die springt van gebeurtenis naar gebeurtenis... Als je jong bent is alles een gebeurtenis opzich, dus de tijd gaat langzaam...
Ben je oud dan gebeurt er nauwelijks een gebeurtenis, dus dan gaat de tijd snel, maar dat is los van de tijdschaal waar je in leeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik val de antwoordman bij.

En dier heeft geen besef van tijd, en is daarom dan ook niet bezig met het verleden, heden en toekomst.
Alle dingen die zij doen wat iets weg zou hebben van planning oid is een resultante van het instinct.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook jonge kinderen hebben een heel ander gevoel voor tijd, een dag duurt voor hen veel langer dan voor volwassenen. Het is inderdaad nog maar de vraag of dieren (en zo ja welke dieren) tijdsbesef hebben!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
even aanemende dat dieren een besef van tijd hebben (onze jonge katjes zitten nu al precies op tijdop de oprit te wachten, dus een gevoel voor tijd hebben ze zeker).

Dan is het zeker zo dat er verschillen zijn.

Kijk maar bij jezelf: Beleef jij tijd nu hetzelfde alstoen je 9 was? Toen duurden de vakanties eeeeeeuwig. Je ging nooit naar huis. u zijn de 2 weken vakantie voorbij voordat je het door hebt. Wat ik probeer aan te geven: Voor iedereen is tijdsbesef anders, zowel tussen mensen als in de tijd. Dus is er ook zeker verschil tussen diern en mensen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De tijd gaat snel als je je vermaakt, en de tijd gaat langzaam als je je niet vermaakt. Voor dieren is dat net zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hele goede vraag +1. Ik wist het antwoord niet, en heb gezocht op wetenschappelijke sites die overigens elkaar tegenspreken. Maar dit wilde ik je niet onthouden:

Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen hebben ontdekt dat zoogdieren, met behulp van hun biologische klok, een koppeling kunnen leggen tussen tijd en plaats. De resultaten van het onderzoek worden deze week gepubliceerd in vakblad

Voor zoogdieren is het, net als voor mensen, belangrijk om gevaarlijke plaatsen te mijden. Een dier kiest liever een voedselplek waar hij rustig kan eten, dan een voedselplek waar roofdieren elk moment op kunnen duiken. Het leren maken van koppelingen tussen tijd en plaats (tijd-plaats-leren) is hierbij van essentieel belang. De Groningse hoogleraar chronobiologie Menno Gerkema toonde aan dat de biologische klok ervoor zorgt dat zoogdieren tijd en plaats aan elkaar kunnen verbinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel eens gelezen dat kikkers doordat zij anders waarnemen de wijzers van een klok zouden kunnen zien bewegen (helaas geen bron), dan zouden ze dus op een andere manier de tijd beleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is niet zinvol. Ook mensen hebben hebben een subjectieve tijdbeleving. Onderling, maar ook verschillend met de dag en ook weer verschillend met de omstandigheden. Ik heb het gevoel dat tijd vliegt, vroeger duurde de zondag jaren. De zondag duur ook nu nog langer dan de zaterdag. Kortom tijd is net zo'n begrip als geloof: het is niet gedefinieerd, dus kwebbelen wij er maar wat op los.

Toegevoegd na 23 uur:
Onderstaande plaatje is uit de inleiding van een boek over tijd: