Kan hoop volledig verloren gaan?

Of blijft er toch altijd een sprankje hoop in een mens zitten, hoe erg alles ook tegen kan zitten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
4K

Het beste antwoord

Helaas kunnen mensen wel degelijk de hoop en het vertrouwen volledig kwijtraken. Mensen die (bijvoorbeeld in oorlog of gevangenschap) erstige traumatische ervaringen hebben meegemaakt en zwaar vernederd zijn verliezen vaak het vertrouwen in de medemens. Ze ontwikkelen ernstige ptss en/of depressie.

Zij zijn de hoop op het goede vaak volledig kwijt. Maar ook door andere levenservaringen of door biologische depressie kunnen mensen de hoop verliezen.

Sommige mensen kiezen er zelfs voor om om deze reden een einde aan hun leven te maken. Vaak is een suï\icidepoging een wanhoopsdaad. Maar er zijn ook mensen die weloverwogen besluiten hun leven te beëindigen omdat ze alle hoop op verandering van hun situatie verloren hebben.

Deze mensen maken de balans op van hun leven. Hun zelfmoord(poging) wordt vaak een balanssuïcide genoemd. Deze mensen zijn slechts tijdelijk van hun plannen af te houden. Ze zorgen dat alles voor hun overlijden geregeld is. Ze zijn vastberaden en hun pogingen om het leven te beeindigen zijn vaak geslaagd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Het ligt er een beetje aan waar je op hoopt. Als echt blijkt dat je hoopt op iets dat nooit kan gebeuren kan die hoop wel volledig verloren gaan. Je houdt hoop tot het tegendeel bewezen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoop kan wel degelijk volledig verloren gaan. Blijven hopen is echter een positieve houding. Dus veelal wordt daar voor gekozen, ook al weet men dat het niet helemaal reëel is.
Ik denk sterk aan het verdwijnen van een door jou geliefd persoon, met een onbekende oorzaak. Dan blijft hoop heel lang leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze zeggen wel: hoop doet leven...
maar misschien bedoelen we wel:
leven doet hopen... en blijft er dus altijd een sprankje hoop bestaan zolang je leeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, en dan begint het echte leven pas...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1+ True...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Lientje, door schade en schande, is het niet?
Hoop kan zeker verloren gaan. De meeste mensen zullen vlak voor ze sterven de hoop volledig verloren zijn. Ik ben een keer bijna verdronken en doordat ik alle hoop op dat moment verloren heb wist ik juist weer mezelf te bevrijden. In dit geval was dus een paradox ontstaan...maar voor mensen die minder geluk hebben als ik destijds zal er een punt zijn waar de hoop volledig verloren is gegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Jinx;

Hoop kan natuurlijk altijd verloren gaan als het om materiële, concrete dingen gaat. Hoelang hoop in spirituele vorm stand houdt zal van de kracht van de hoop, het geloof of het vertrouwen van de betrokkene(n) afhangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pandora's Box:

Als alle rampen uit de Box zijn uitgestort over de aarde, blijft slechts een ding op de bodem liggen: hoop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
soms (!) hoop je op iets dat (helaas) gewoon niet kan, niet mogelijk (meer) is.

Als dat zo is, dan is accepteren daarvan een moeilijke taak.

Zie je zelf als je NIEUWE ik, met nieuwe uitgangspunten en nieuwe kansen.... En het oude daar mag best over 'gerouwd' worden.

Geef jezelf ook mooie momenten, dat kan met hele eenvoudige dingen en 'vier' die dingen:) kijk wat ze met je gevoel doen.

Het vervliegen van die (oude) hoop, is dan een moment dat je weer iets ANDERS gaat zien en hopen. Er is NIEUWE hoop :) Gericht op iets totaal anders...

en voel de energie de je dat gaat geven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat bij bewuste zelfmoorden de laatste sprankel hoop werkelijk weggespoeld was. Een vorm van totaal nihilisme. En toch blijf ik geloven dat elke gram hoop kan uitgroeien tot een harmonieus bestaan mits hulp van vrienden en professionele zorgbegeleiders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat denk ik niet.Je hoopt altijd op iets.Zelfs als je op sterven na dood bent hoop je dat de pijn zal verdwijnen, dat het snel afgelopen zal zijn.Als je een zelfmoordpoging onderneemt hoop je dat je verlost wordt van die beklemmende pijn van het zijn.
Ik denk zelfs dat hoop het laatste is dat met je meegaat in de dood.Angst en wanhoop kunnen lelijk huishouden maar uiteindelijk wint de hoop het toch.