Wat is het verschil tussen realiteit en dromen?

Als je droomt, dan voelt het en denk je vaak dat het echt is...
Is wakker worden dan het verschil?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
4.2K

Antwoorden (9)

Misschien is dromen, slapend de realiteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in mijn dromen kan ik dingen die ik in het echt (helaas) niet kan. Dus het verschil is dat je een droom maar droomt, dan leef je in je fantasiewereld. En in het echt dan ben je weer waar je fysiek ook bent .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In beide gevallen zijn denk ik je mentale filters actief bezig.
Als je wakker bent zie je maar een stukje van de echte realiteit. De echte realiteit is niet direct te ervaren. Je hersenen filteren de enorme stroom van informatie die aanwezig is, door informatie te verwijderen, te veranderen, en te generaliseren. (delete, distort and generalize).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Wat is het verschil tussen realiteit en dromen?"

Ik ervaar:
de 'realiteit' met 'het biologische lichaam',
en een 'droom' met 'het psychische lichaam';

(maar ja, als men 'wakker' DENKT te worden,
dan stapt men misschien 'een droom' in;
en als men DENKT te gaan 'dromen',
dan stapt men misschien 'de realiteit' in);

voor mij is daarom NIETS immers zeker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen verschil, daarom noemen Buddjisten de realiteit zoals jij dat ervaart Maya...

Je hebt altijd het gevoel dat wat je meemaakt echt is, in het dagelijkse leven is dat zo en in je droom is dat zo, daarom is dromen en waken ook hetzelfde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor ons is dromen meer een halicunatie.
en alles waarbij je wakker bent en waarneemt realiteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke droom heeft een betekenis kan zijn het iets verwerken of een kijkje in de toekomst .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Realiteit is wat we dromen als we niet slapen.
14 jaar geleden
Het verschil is dat je in je dromen de realiteit van alledag verwerkt.
Bepaalde gebeurtenissen overdag blijven doormalen in je hersenen, en die verwerk je in je dromen.
Dus je dromen zijn er dus eigenlijk om bepaalde zaken in je leven een plekje te geven.