Als je heel geleidelijk, steen voor steen, een huis totaal verandert heb je dan als je klaar bent nog hetzelfde huis?

Stel je in je huis plaats je eerst een nieuwe deur, dan vernieuw je een muurtje en zo ga je door net zolang tot alles aan het huis vernieuwd is.
Het eindresultaat is dat geen onderdeel van het oude huis in het nieuwe huis is opgenomen. Alles is nieuw.
Heb je dan nog hetzelfde huis of is er sprake van een nieuw huis?
Zou het antwoord anders zijn als je het bestaande huis in 1 keer zou slopen en vervolgens helemaal opnieuw zou opbouwen (volgens het oude bouwplan)?
En wat als je in de eerste of tweede situatie een kleinigheid, een detail zou veranderen dus iets niet helemaal zou herbouwen volgens het oorspronkelijke onderwerp, bijv. een iets ander raamkozijn?

Toegevoegd na 44 minuten:
Naar aanleiding van een paar antwoorden:
In sommige antwoorden wordt gezegd dat als je alles aan een huis in 1 klap zou vernieuwen (slopen plus herbouwen volgens het oude bouwplan) je dan een nieuw huis hebt.
Echter als je het geleidelijk zou doen (dus eerst een deur, dan een muurtje enz.) dan zou je het oude huis behouden, er zou dan sprake zijn van totale renovatie.
Toch is in beide situaties het eindresultaat exact hetzelfde. Alleen de weg er naar toe is anders.

Overigens ben ik niet van plan dit te doen. Het is een filosofische kwestie waar ik zelf niet uit kon komen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie
1.5K

Het beste antwoord

Leuke filosofische vraag, waar men duizenden jaren geleden ook al mee bezig was, lees maar eens op http://en.wikipedia.org/wiki/Ship_of_Theseus . Daar staan nog meer voorbeelden, plus voorgestelde oplossingen tot het probleem.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, wat ik onder andere interessant vond was het voorbeeld van een Japanse tempel die 5 jaar nadat die totaal was afgebrand werd opgebouwd met nieuwe materialen en met een deels nieuw uiterlijk, maar toch als het oude gebouw werd beschouwd.
Denk dat het een kwestie is van concepten. Als mens hebben we de neiging om overal stempels op te plaatsen. Echter er zijn altijd situaties die zich daaraan onttrekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, die link gaf inderdaad een uitgebreide verklaring.

Andere antwoorden (9)

Wat u zegt is een renovatie, geleidelijk alles vernieuwen. U heeft pas een nieuw huis, als het huis zich op een andere lokatie bevindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het renovatie gedeelte klopt redelijk maar uw laatste zin slaat nergens op.. Ik woon op een woonboot die in 2004 in zijn geheel is verkocht en sindsdien hebben we een nieuwe laten bouwen, op precies dezelfde plaats. Dan praat je niet meer over renovatie, maar gewoon een nieuw huis! Terwijl hij gewoon op dezelfde plek ligt.
het huis is het zelfde aan de buitenkant, je verandert alleen de binnenkant, als ik langs het huis zou lopen en je verandert de muur, de deur , de badkamer enz. zou ik alleen zeggen kijk die mensen hebben een nieuwe deur. Breek je het helemaal af en bouwt een nieuw volgens bouwplan, zou ik zeggen:kijk daar staat een nieuw huis, lijkt wel veel op het vorige. Bij een kleinigheid, zou het opvallen dat je nieuwe raamkozijnen hebt, geen nieuw huis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verbouwing is verbeteren/veranderen van de huidige situatie. Met al doel verfraaiing/langer meegaan.

Met het tweede voorbeeld zet je een nieuw huis neer met een bouwjaar van nu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt je zelf ook de vraag stellen, als ik er een keuken aan bouw, heb ik dan nog het zelfde huis?
Of heb ik dan een nieuw huis?
nee je hebt nog steeds het zelfde huis, alleen zit er nu een keuken aangebouwd.
Als je het dak totaal vernieuwd heb je nog steeds geen nieuw huis, maar het oude huis met een nieuw dak.
Als je iedere keer wat aan het oude huis vernieuwt, zal het toch altijd het oude huis blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het filosofisch (een door jou genoemd keyword)benadert: alles wat verandert blijft niet hetzelfde.

Als je het bouwkundig benadert blijft het ook niet hetzelfde. Je vervangt immers bouwmaterialen en verbetert daarmee de kwaliteit van de woning omdat die nieuwe materialen minder versleten zijn dan de oude.

Als je het op vorm en uiterlijk benadert, blijft het wel hetzelfde, tenzij je details verandert.

Als je het vergunningtechnisch benadert, verandert er in beide situaties ook wat: bij geleidelijke verandering zal je ook eens aan de belangrijke bouwconstructies van het huis moeten gaan werken en daar is een vergunning voor nodig. Bij kaalslag en wederopbouw heb je logischerwijs ook een vergunning nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst: waarom zou je het doen? Je vervangt/vernieuwt onderdelen van je huis doorgaans pas als dit nodig is. Bij vrijwel geen enkel huis is er sprake van 100% waardeloos materiaal. Wel kan het zijn dat het 'totaal van noodzakelijke ingrepen' niet meer opweegt tegen het aantal noodzakelijke verbouwingen en dan is het economischer en praktischer om het huis in 1 keer te slopen en te vervangen.
Maar slopen en bouwen mag niet zomaar, je hebt te maken met de bouwwet, voor ingrepen als deze moet je een bouwvergunning (of omgevingsvergunning) nodig.
Als je uitgaat van geleidelijk en subtiel slopen en herbouwen (vervangen) dan zou je 'stiekem' je hele huis kunnen herbouwen zonder die vergunning. (wat me qua fundering overigens schier onmogelijk lijkt...) en dat heeft 1 bijzondere consequentie: je huis heeft officieel nog steeds dezelfde bouwdatum. Dus doe je dit bij een huis uit 1930 dan zal er in het kadaster nog immer vermeld blijven staan dat dit huis uit 1930 is, dit in tegenstelling tot totale sloop en herbouw, het zou dan de boeken ingaan als een huis uit 2011.
Qua gevoel levert het absoluut iets anders op: sloop en herbouw je je huis in 1 keer dan zal het voelen als een nieuw huis, doe je het geleidelijk dan voelt het niet nieuw (en zal je al snel verbouw-moe worden, pfff...) en ervaar je de verandering niet echt.
Verander je 1 detail, bijvoorbeeld dat raamkozijn, dan merk je dat persoonlijk op. En zit dat raamkozijn aan de voorzijde van het huis dan zou je weleens een probleem kunnen krijgen met de gemeente als je geen bouwvergunning/omgevingsvergunning hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, leuke vraag; Je hebt in principe een nieuw huis, maar geen ander huis :D Het huis is wel compleet gesaneerd. Het is oudbouw in nieuwstaat gebracht, om even een formele term in de groep te gooien.

Wij hebben overigens exact dat gedaan: 70% van het huis is hier vervangen, warbij eigenlijk alleen de dragende constructie is blijven staan (En zelfs dat niet helemaal). Hierdoor is ons huis nu op de nieuwste staat, ookal bestaat het uit een basis geraamte uit 1932.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het resultaat is niet hetzelfde ,bij geleidelijke nieuwbouw, zal het deel wat je als eerste verandert hebt alweer een aantal gebruikssporen hebben ,en al wat ouder zijn dan het laatste te vervangen deel ,verder kun je niet alle delen vervangen zonder een deel te laten zitten ,zo is de fundatie een tamelijk vast geheel voor het erboven liggende bouwdeel ,en als je de fundatie ziet als de basis heb je pas een nieuw huis als je de fundatie ook vernieuwd . alleen al economisch is dan totale sloop een betere oplossing ,tenzij het een uniek historisch pand betreft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eén pan weg en een nieuwe pan kan, maar daarna een dakplaat vernieuwen kan niet. Dus volgorde van belang.De hele verdieping met dak in één keer eraf tillen en een ander erop zou kunnen, maar steen voor steen is onmogelijk. Het huis is niet gebouwd maar verbouwd of
vernieuwd. Hoe plaats je een nieuwe deur zonder eerst
het kozijn te vernieuwen?