Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je ook kennis opdoen als je gewetensvragen beantwoord?

Je denkt na over de bewuste vraag, pikt er wat van op, of komt tot andere inzichten en dus leer je ervan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie
809

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik vindt idd dat je daar veel van kunt leren.
Juist meer dan van een antwoord waar je een bron bij kunt plaatsen:iets wat een feit is dus.
Iets wat een feit is daar kunnen de meningen niet echt over verdeeld zijn,het is zo en dat kan niemand veranderen.
Gewetensvragen zijn voor iedereen anders te beantwoorden,er zijn geen goede of foute antwoorden.
Bij iets wat een feit is wel.
Ik vindt eigenlijk dat je meer van een gewetensvraag leert dan van een andere vraag omdat je 'gedwongen' wordt zelf over het antwoord na te denken.En je kan ook weer ( andere) inzichten krijgen door de mening van een ander.
Je geeft trouwens zelf al een goed antwoord op je vraag in de toevoeging erop!^^
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja. Je geeft zelf al een perfect antwoord :-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfkennis
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar dat vereist wel kennis van het verleden, die over gevoel en bezinning gaan. (Bezinning doel ik mee te zeggen; Waar de antwoorder bedreven is in geweest)

Want bv. de vraag; Wat doe ik hier? Heeft zeker een oorzaak, en wat is die?

-Waarmee ben ik mee bezig? Ik werd niet gestopt, wel zover gedreven tot deze gewetensvraag werd gesteld. En wat houdt die gedrevenheid in?

Het kan, maar het kan maar over één soort kennis gaan, en dat is zelfkennis.

Ironisch is wel, dat met intentie geen bewust zijn komt, en zonder juist wel. Want uit geloof komt intenties, en het vragen, doet dan al vermoeden, en door vermoeden verblijd men zichzelf door de uitkomst, want de uitkomst is dan, en misschien niet in geheel, naar verwachting. Dus in hoeverre is er dan kennis opgedaan? Als je het toch al verwacht.

Eén les; Echte wijsheid, verkrijg je door leed, verdriet, nood en gebrek. Want diegene die alles weet, heeft al het leed.

Voor het beste resultaat van kennis uit gewetensvragen moet het niet aanjezelf zijn gesteld, maar een ander die de vraag stelt aan jou.

En aan die vragen kom je door niet van jezelf te getuigen wie je ben, om zo het moeilijker te maken dat andere je kunnen doorgronden, want niet uit wijsheid zullen ze vragen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding