Waarom is er alleen in de christelijke godsdienst een slachtoffer?

Over de hele wereld zijn er veel godsdiensten maar alleen in het christelijke geloof is er een gekruisigde (afgevaardigde) van god. In alle andere godsdiensten wordt de profeet van de godsdienst (bv in de Islam) of god (boeddhisme geeerd en op een troon gezet), terwijl ook in deze godsdiensten het leed van de mens een plek heeft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie

Het beste antwoord

Oorspronkelijk betekende het woord slachtoffer (een offer wat geslacht werd) letterlijk een mensenoffer dus het doden van een mens als offer, dus in wezen het "vermoorden" van een mens maar dan in de overtuiging dat het "juist" is en wordt gedaan als geschenk aan een god. Dus binnen de context van de religie.

Vele geloven en culturen kennen deze rituelen, zoals de Azteken, Maya's, Inca's, Egyptenaren, Grieken, Romeinen, Kelten, Germanen en zelfs in Nederland hebben deze rituelen plaatsgevonden, bekend onder de naam Veenlijken.

De moderne verklaring hiervoor is, dat men met een mensenoffer wil laten zien, dat men alles over heeft voor de goden en zo de goden gunstig wil stemmen. De Christenen hebben aan dit offer een enigzins andere betekenis gegeven

Jodendom, Christendom en Islam hebben het ritueel offeren van mensen altijd verworpen. Abraham kreeg weliswaar van God de opdracht zijn enige zoon te offeren, maar werd, toen hij dit wilde uitvoeren, op het laatste moment daarvan weerhouden door een engel van God.
Toch mag je de kruisiging van Jezus ook zien als een offer aan God.

Ook de volgens de Jihad wordt "zelfopoffering" binnen extreme religieuze sekten uitgevoerd in de overtuiging dat na de dood een beloning wacht, zoals "zelfmoordaanslagen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Eigenlijk is dit aspect van het christendom niet nieuw. In veel oudere op de natuur gerichte religies komt het offer van een god voor. Het thema is dan vaak een vegetatiegod (bijvoorbeeld een graangod) die in de oogsttijd geofferd wordt om de vruchtbaarheid van het land voor het volgende jaar (wanneer er weer een vegetatiegod geboren zal worden) te waarborgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het grootste verschil tussen het christendom en andere godsdiensten is dat de God zelf geofferd werd..
maar nog mooier is dat het daar niet bij is gebleven, deze God heeft de dood overwonnen.

Nog een verschil is dat mensen die in godsdiensten geloven vaak zelf iets moeten offeren of moeten verdienen om de gunst van de god te krijgen maar bij het christendom is dat niet.

Het laatste verschil is dat de meeste godsdiensten een religie zijn maar bij het christendom gaat het om relatie.

Toegevoegd na 2 minuten:
en dan als antwoord op ''waarom'' dat zo is:

De relatie tussen God en de mensheid was verstoord (keus van de mens). Omdat de God van het christendom zoveel liefde had voor de mensheid en verlangde naar relatie met de mens moest dit offer er komen om de weg tussen God en mensheid weer recht te maken.

(er was geen andere oplossing mogelijk omdat God zelf wilde laten zien hoe zeer hij de mensen lief had)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
cool mooie vraag.
dit heeft te maken met de schepping van het leven.
God heeft alles gemaakt, sterker nog hij heeft alles volmaakt gemaakt. dus ook het leven hier op aarde. God heeft adam en eva geschapen, deze hebben gezondigd, door van de boom der kennis en goed en kwaad te eten. (zij hadden toen nog geen volmaakt nageslacht.) waarom hebben zij gezondigd? zij werden verleid door de duivel, deze op zijn buurt heeft God beschuldigd dat God niet in staat is te regeeren over mensen. om op die beschuldiging te antwoorden kennen we het leven zoals het nu is. namelijk: zondig.

om een hoop te geven voor de stervende zondige mens moet terugbetaald worden wat verloren is gegaan. namelijk volmaaktheid. aangezien het eerste mensenpaar geen volmaakte kinderen hadden. moest die prijs door Gods zoon Jezus worden betaald.

waarom???? waarom moest jezus dan sterven als slachtoffer?
om een antwoord te geven aan de duivel namelijk: God houd zich aan zijn eigen regels. een ziel voor een ziel dat is de prijs van leven.

waarom is dit in andere Godsdiensten niet?
simpel. onderzoek het geloof. waar gaan we naartoe als we sterven??? naar de hemel??????? nee ik denk het niet God heeft de aarde gemaakt voor volmaakte mensen, zoals adam en eva. voor eeuwig. en ik denk dat God dit terug gaat brengen.

de bijbel zegt in Daniel 2:44 Doch in de dagen van die koningen zal de God des hemels een Koninkrijk verwekken, dat in der eeuwigheid niet zal verstoord worden; en dat Koninkrijk zal aan geen ander volk overgelaten worden; het zal al die koninkrijken vermalen, en te niet doen, maar zelf zal het in alle eeuwigheid bestaan

Jezus is die koning, en op de aarde zal dat koningkrijk zijn.

heeft iemand een andere meening laat het me vriendelijk weten cretuleonida@yahoo.com
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt haast op een sprookje, of is het ook zo bedoeld?
Het leven op aarde is verre van volmaakt en als ik God was geweest had ik het een beetje anders gedaan. maar ja...