Is de betekenis van woorden absoluut of relatief?

Krijgen woorden betekenis in de context van het gebruikt, of staat hun betekenis onwrikbaar bij voorbaat vast?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
1.6K

Het beste antwoord

Relatief.

En wel om twee redenen:

Het is mogelijk is dat iedereen zijn/haar eigen interpretatie aan een woord meegeeft.

Veel woorden krijgen pas betekenis in de context.

Eigenlijk weet je dat ook wel.

Als ik zeg: Jan is sterk. Dan hangt het er maar van af wat jij onder sterk verstaat. Stel jij je een bodybuilder voor?
Maar Jan kan ook 4 jaar zijn en sterk voor zijn leeftijd.
Pas als je Jan kent en er objectieve metingen gedaan zijn en vergelijkingen dan krijgt "Jan is sterk" een wat vastere betekenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle woorden staan in relatie tot.... en zijn daarom relatief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Woorden zijn altijd relatief.

Waarom?

Omdat ze steeds in een verschillende context geplaatst kunnen worden en bovendien subjectief worden beschouwd en dat is voor ieder persoon weer anders (dus ook hun betekenis).

De uitleg die er voor woorden is/wordt gegeven is eveneens cultuur- en tijdafhankelijk.

Dus ook door de tijden heen verschuift/wisselt de betekenis van woorden.

En daarom kan de betekenis van woorden,om meerdere redenen dus, nimmer absoluut zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kan het allebei. Om het voorbeeld van m'n bovenbuurman aan te houden, als je die Jan kent, en je kent degene die de uitspraak over Jan maakt door en door en je dus kennis hebt van de context kan de betekenis absoluut zijn.