Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom komen partners van assielzoekers pas later?

Iedereen die vlucht voor geweld of in levensgevaar is heeft recht op asiel in de meeste landen. Het is mij echter niet duidelijk waarom eerst de mannen uit deze gevarenzone komen en pas veel later hun partners en kinderen, die ook in dit gevaarlijke gebied leven over laten komen.

een maand geleden
TurfGraver
een maand geleden
Vaak vluchten gezinsleden niet samen omdat de reis te gevaarlijk is.
Vrouwen zijn tijdens de vlucht extra kwetsbaar voor seksueel geweld.
Gezinshereniging (nareis) is alleen mogelijk als de asielzoeker al een verblijfsvergunning asiel heeft gekregen, dus wil men vaak ook daar eerst zeker van zijn.
Als dat niet lukt wil men niet onnodig de rest van het gezin in benarde situatie plaatsen.
KleinDuimpje
een maand geleden
Ik sluit me helemaal aan bij TurfGraver,
maar ik heb wel een aanvulling.
Als één gezinslid acuut gevaar loopt en de rest van het gezin niet (vaak door politieke redenen), vlucht vaak alleen degene die gevaar loopt.
Antoni
een maand geleden
Ja, @KleinDuimpje, ik ben het met je eens! Die vluchtelingen zijn meestal de mannen. Mannen zijn, met name in dictaturen, vaker dan vrouwen politiek en maatschappelijk actief. Zij zullen daardoor door het regime eerder als vijand worden beschouwd en hebben dus een grotere kans door dat regime bedreigd en vervolgd te worden.
svetivlas
een maand geleden
Ja maar je laat je gezin toch niet in de steek in gevaarlijk gebied. Als ze samen met hun man/vader komen 1s onderweg de vader die zijn gezin kan beschermen. Beter toch dan het een tijd in de steek te laten.
TurfGraver
een maand geleden
Wat is volgens jou de reden dat mannen eerst komen svetivlas?
svetivlas
een maand geleden
@turfgraver, Als ik daar antwoord op moet geven, had ik de vraag niet hoeven te stellen. In ieder geval als ik in zulk een situatie zou komen zou ik niet als een haas er vandoor gaan en mijn gezin achterlaten. Hebt u enig idee wat er met familie van Iraanse vluchtelingen gebeurd als ze ook maar enige kritiek uiten op het regime?
TurfGraver
een maand geleden
@svetivlas, was even bang dat je meeging in de populistisch bewering van "gelukzoekers". ;)
KleinDuimpje
een maand geleden
svetivlas,
Mijn zus werkt op een basisschool voor kinderen die gevlucht zijn. Zij wonen in een AZC. De verhalen zijn gruwelijk.
Vlucht de vader alleen (of bijvoorbeeld oudste zoon) is dat toch vaak veiliger dan zo’n reis te maken. Tijdens de reis kun je verkracht, vermoord worden. Je kunt verdrinken of in een kamp terecht komen. Je kunt ongewild gescheiden worden etc.
Dan kost de vlucht ook vaak veel geld.
Als één persoon de ontberingen overleeft, in Nederland mag blijven, kan de rest van het gezin op een veilige manier komen.
Ik ken een gezin dat tegelijk vluchtte uit Eritrea. In Ethiopië ‘verloren’ ze hun dochter. Het heeft 8 jaar geduurd voordat het meisje in Nederland was.
Het is kiezen tussen twee keuzes die nooit fijn zijn.
KleinDuimpje
een maand geleden
Verder klopt het dat het gezin dat achterblijft, niet wil opvallen. Het feit dat één persoon gevlucht is, moet geen aandacht trekken. De regering is daar niet blij mee. Het ligt natuurlijk wel aan het land en de situatie aldaar.
Mooi dat jij zegt dat je jouw gezin nooit in de steek zou laten. Maar ik denk dat je eerst in de schoenen moet staan van degene die vlucht, wil je het begrijpen.
Gelukkig kunnen wij hier in Nederland er geen voorstelling van maken.
svetivlas
een maand geleden
@kleinDuimpje/Turfgraver. Ik heb een buitenlandse vrouw, Afgaanse buren en moalim vrienden en hoor niet bij die schreeuwerskliek. het is me nu wat meer duidelijk. Maar ook heb i9k groot respect voor de Ukrainse mannen die hun vrouwen naar het buitenland sturen en zelf hun leven wagen in de strijd tegen meneer P.
KleinDuimpje
een maand geleden
svetivlas,
Dat was ook duidelijk hoor dat jij niet tot die ‘kliek’ hoort ;-)
Fijn dat de reacties wat meer duidelijkheid geven. Het lijkt mij gewoon echt heel moeilijk om zo’n beslissing te moeten maken. Daar wil je niet aan denken. Klopt, de mensen die Ukraine ontvluchten zijn juist voornamelijk de vrouwen. Daar had ik weer niet aan gedacht.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing